A jogszabály mai napon ( 2024.04.27. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

604/2023. (XII. 22.) Korm. rendelet

a digitális Covid-igazolvány kiadásának fenntartásához szükséges részletszabályokról

A Kormány a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő szabályozási kérdésekről szóló 2022. évi V. törvény 15/D. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § A Kormány a Covid19-világjárvány idején a szabad mozgás megkönnyítése érdekében az interoperábilis, Covid19-oltásra, tesztre és gyógyultságra vonatkozó igazolványok (uniós digitális Covid-igazolvány) kiállításának, ellenőrzésének és elfogadásának keretéről szóló, 2021. június 14-i (EU) 2021/953 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: korábbi uniós rendelet) szerinti uniós digitális Covid-igazolvány (a továbbiakban: digitális Covid-igazolvány) kiállító szerveként a Budapest Főváros Kormányhivatalát (a továbbiakban: kiállító szerv) jelöli ki.

2. § (1) A kiállító szerv a digitális Covid-igazolványt az érintett kérelmező választása szerint

a) elektronikus formátumban vagy

b) papíralapú formátumban (a továbbiakban: papíralapú igazolvány)

állítja ki.

(2) A kiállító szerv a digitális Covid-igazolványt az érintett számára az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Térben (a továbbiakban: EESZT) rendelkezésre álló adatai alapján állítja ki.

(3) A papíralapú igazolvány a kiadmányozásra jogosult aláírása és a kiállító szerv bélyegzőlenyomata hiányában is hiteles, ha az megfelel a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő szabályozási kérdésekről szóló 2022. évi V. törvény 15/A. § (2) bekezdésében foglalt feltételeknek, és a korábbi uniós rendelet 2023. június 29. napján hatályos szabályai szerinti interoperábilis vonalkód informatikai eszközzel történő kiolvasása megerősíti a benne foglalt adatokat.

3. § (1) A társadalombiztosítási azonosító jellel (a továbbiakban: TAJ-szám) rendelkező érintett a 2. § (1) bekezdés a) pontja szerinti digitális Covid-igazolványt az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) szerinti, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással történő azonosítást követően mobiltelefonos applikációban, valamint az EESZT portálján letölthető formátumban is kérheti.

(2) A papíralapú igazolványt az Eüsztv. szerinti, a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatással történő azonosítást követően az EESZT portáljáról az érintett saját maga kinyomtathatja, amely hiteles, ha az megfelel a korábbi uniós rendeletben foglalt feltételeknek, és a korábbi uniós rendelet szerinti interoperábilis vonalkód informatikai eszközzel történő kiolvasása megerősíti a benne foglalt adatokat.

(3) Az érintett részére – az érintett kérésére – a papíralapú igazolványt az egészségügyi ellátás keretében az érintett háziorvosa kinyomtatja.

4. § (1) Az érintett a 3. §-ban foglaltakon túl a digitális Covid-igazolványt a kiállító szervhez személyesen vagy írásban benyújtott kérelme útján is igényelheti.

(2) A kérelemnek tartalmaznia kell az érintett természetes személyazonosító adatait, valamint – ha kérelmező azt megadja – a TAJ-számát.

(3) Ha az érintett TAJ-számmal nem rendelkezik, a kérelemnek tartalmaznia kell az érintett azon, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványának a számát, amelyet a digitális Covid-igazolványára okot adó, a korábbi uniós rendelet 2023. június 29. napján hatályos szabályai szerint a digitális Covid-igazolvány kiállítására alapul szolgáló körülmény egészségügyi ellátása során az egészségügyi szolgáltatónak megadott.

5. § (1) A kiállító szerv a 4. §-ban foglalt kérelemről automatikus döntéshozatal útján dönt.

(2) Az érintett kérelmére a kiállító szerv

a) a 2. § (1) bekezdés a) pontja szerinti igazolványt az Eüsztv. szerinti biztonságos kézbesítési szolgáltatási tárhelyére küldi meg,

b) a papíralapú igazolványt az érintett vagy képviselője személyes megjelenése esetén – ha a kiállítás jogszabályi feltételei fennállnak – a személyes megjelenés során átadja,

c) a papíralapú igazolványt postai úton kézbesíti, ha a b) pontban foglaltak szerint annak átadására nem kerül sor.

(3) Ha a kiállító szerv az eljárása során azt észleli, hogy az érintett EESZT-ben tárolt adatai nem egyeznek meg a kérelemben foglaltakkal, akkor a kiállító szerv rövid úton, haladéktalanul felszólítja a digitális Covid-igazolvány kiállítására alapul szolgáló körülmény egészségügyi ellátása során eljáró egészségügyi szolgáltatót az EESZT-ben tárolt adatok soron kívüli egyeztetésére, felülvizsgálatára, kijavítására. Az egészségügyi szolgáltató az adatok felülvizsgálatát, kijavítását soron kívül, legfeljebb a felszólítást követő 72 órán belül elvégzi. Ezen eljárásba szükség esetén az érintett bevonható.

(4) A kiállító szerv által megküldött digitális Covid-igazolványnak tartalmában és formájában meg kell egyeznie a 3. § szerinti, az érintett, illetve háziorvosa által letölthető, kinyomtatható Covid-igazolvánnyal.

6. § Ez a rendelet 2023. december 30. napján lép hatályba.