A jogszabály mai napon ( 2024.11.21. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

250/2024. (VIII. 15.) Korm. rendelet

a Nemzeti Adatvagyon Ügynökség feladatairól és az adathasznosítás-támogatási szolgáltatásokról

A Kormány a nemzeti adatvagyon hasznosításának rendszeréről és az egyes szolgáltatásokról szóló 2023. évi CI. törvény 99. § (1) bekezdés a)–d) pontjában, 99. § (2) bekezdés b)–d), g)–j), m) és n) pontjában, valamint 99. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET

A NEMZETI ADATVAGYON ÜGYNÖKSÉG FELADATAIT ELLÁTÓ SZERVEZET

1. Nemzeti Adatvagyon Ügynökség kijelölése és feladatai

1. § A nemzeti adatvagyon hasznosításának rendszeréről és az egyes szolgáltatásokról szóló 2023. évi CI. törvény (a továbbiakban: Nahtv.) szerinti Nemzeti Adatvagyon Ügynökség feladatait a Nemzeti Adatvagyon Ügynökség Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: NAVÜ) látja el.

2. § Az e-közigazgatási és informatikai fejlesztések egységesítéséért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) az e rendeletben foglaltak alkalmazásán keresztül, a NAVÜ bevonásával gondoskodik a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 18. § h) és k) pontjában meghatározott, a nemzeti adatvagyon-gazdálkodás általános elvei kidolgozásával, a nemzeti adatvagyon-gazdálkodás megvalósításával és a nemzeti adatvagyon-gazdálkodás megvalósítása felügyeletével kapcsolatos feladatai ellátásáról.

3. § A NAVÜ

a) ellátja mindazon feladatokat, amelyeket jogszabály vagy a Kormány egyedi döntése számára meghatároz,

b) nyújtja vagy nyújthatja mindazon szolgáltatásokat, amelyek nyújtására jogszabály kijelöli, vagy amelyek nyújtására jogszabály jogosultságot ad,

c) a feladatai ellátása érdekében együttműködik bármely, a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésben érintett szervvel, szervezettel vagy személlyel, a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésben információt, felvilágosítást kérhet tőlük és szolgáltathat számukra,

d) megállapodás alapján közreműködhet egyes, a jogszabályban meghatározott szolgáltatások biztosításában,

e) az általa nyújtott szolgáltatásokért díjat állapíthat meg.

4. § (1) A nemzeti adatvagyon-hasznosítás támogatása rendszerének szakmai felügyelete és koordinációja keretében a NAVÜ különösen

a) vizsgálja a mesterséges intelligenciát alkalmazó technológián alapuló, innovatív szolgáltatások nyújtásának lehetőségeit;

b) a miniszter nemzeti adatvagyon-gazdálkodással kapcsolatos feladat- és hatásköreinek hatékony ellátása érdekében figyelemmel kíséri a nemzeti adatpolitika végrehajtásának megszervezését;

c) figyelemmel kíséri a nemzeti adatvagyon-gazdálkodás folyamatait, ennek érdekében méréseket, kutatásokat és elemzéseket végezhet;

d) közreműködik a szuverén, hatékony és eredményes nemzeti adatvagyon-gazdálkodást gátló tényezők, problémák, külső és belső kihívások azonosításában;

e) közreműködik az állami nyilvántartások rendszerezése és konszolidálása lehetőségeinek vizsgálatában, és javaslatot tehet a nyilvántartások minőségének, interoperabilitásának javítására;

f) felügyeli az adathasznosítás-támogatási szolgáltatások szabályszerű nyújtását, tömeges kötelezettségszegés vagy egyéb mulasztás esetén javaslatot tesz a miniszter intézkedésére;

g) kidolgozza a szakmai módszertani szabályokat és alapelveket, melyeket a Nemzeti Adatvagyon Tanács véleményének kikérését követően jóváhagyásra megküld a miniszternek;

h) megszervezi a közfeladatot ellátó szervek szervezeti adatfelelőseinek és adattovábbítási kapcsolattartóinak módszertani képzését, valamint támogatja a közigazgatásban dolgozók adattudatosságának javítását;

i) a Nemzeti Közadatportálon útmutatót tesz közzé a szervezeti adatfelelősök és adattovábbítási kapcsolattartók, valamint a regisztrált szolgáltatók nyilvántartásba vételének menetéről.

(2) Az (1) bekezdés g) pontja szerinti módszertani szabályozás keretében a NAVÜ javaslatot tehet

a) a fontosabb adatszakmai fogalmak meghatározására, adatszótárak összeállítására és az interoperabilitást megkönnyítő egységes fogalmi rendszerek, taxonómiák és ontológiák közigazgatási bevezetésére;

b) az adathasznosítás során, valamint az egyes adatmenedzsment-folyamatokban alkalmazandó szabványokra és standard műszaki megoldásokra;

c) az egységes közigazgatási adatmodell, adatstruktúra, adathierarchia, adatmenedzsment és adatvédelem elveire;

d) módszertani iránymutatásokra és szakmai ajánlásokra a nemzeti adatvagyon-gazdálkodásban közreműködő szereplők számára, különösen az egységes adatmenedzsment-, adatintegrációs, adatbiztonsági keretrendszer kialakítására, valamint az adatminőség, a törzsadatkezelés, a metaadat-kezelés és az adathozzáférés szabályozására;

e) egyes adathasznosítás-támogatási szolgáltatások, különösen a személytelenítési és kulcsszolgáltatás technikai követelményeinek meghatározására.

(3) A miniszter által jóváhagyott szakmai módszertani szabályokat a Nahtv. személyi hatálya alá tartozó személyek, szervezetek és szervek kötelesek alkalmazni. A szakmai módszertani szabályokat a NAVÜ a Nemzeti Közadatportálon közzéteszi.

5. § (1) A NAVÜ a Nahtv. 10. § (3) bekezdésében kijelölt illetékes szervként (a továbbiakban: illetékes szerv) az (EU) 2022/868 európai parlamenti és tanácsi rendelete (a továbbiakban: adatkormányzási rendelet) 7. cikk (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően önállóan jogosult az adatkormányzási rendelet hatálya alá tartozó adatokhoz további felhasználás céljából történő hozzáférési igények teljesítését intézni.

(2) A NAVÜ a nem személyes és nem védett adat rendelkezésre bocsátása iránti igényeket – a (3) bekezdés kivételével – az érintett szervvel való megállapodás alapján jogosult intézni.

(3) A nem személyes és nem védett adat rendelkezésre bocsátása iránti igények esetében a NAVÜ akkor jogosult önállóan intézni az igények teljesítését, amennyiben a nyilvántartások és adatkészletek adatai a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény szerinti automatikus információátadási szolgáltatás keretében hozzáférhetők.

(4) Összetett, a személyes és védett adatot nem tartalmazó, valamint a személyes vagy védett adatot tartalmazó nyilvántartások és adatkészletek adataira egyaránt kiterjedő igényt a NAVÜ összevontan kezelheti, ennek keretében az igény önálló kiszolgálására jogosult.

(5) A NAVÜ illetékes szervként kezeli azon adatok rendelkezésre bocsátása iránti igényeket, amelyeknél közvetlenül az egyablakos kiszolgálás keretében a szolgáltatóhoz rendelés nem végezhető el.

(6) Az (5) bekezdés szerinti igény kezelése keretében a NAVÜ,

a) amennyiben az igény vizsgálata alapján megállapítható az illetékes közfeladatot ellátó szerv, az igényt részére továbbítja,

b) egyéb esetben az igényt az igénylő értesítése mellett elutasítja.

6. § A NAVÜ a Nahtv. 16. § (4) bekezdése szerinti adathasznosítás-támogatási szolgáltatásokra kijelölt vagy az e rendeletben foglalt, az egyes szolgáltatások nyújtására előírt feltételeknek megfelelő és regisztrált szolgáltatók nyilvántartását (a továbbiakban: szolgáltatók regisztrációs nyilvántartása) vezető szervként a nyilvántartás tartalma alapján a Nemzeti Közadatportálon biztosítja a regisztrált szolgáltatók és az általuk nyújtott regisztrációköteles szolgáltatások, valamint a központi adathasznosítás-támogatási szolgáltatások nyújtására kijelölt közfeladatot ellátó szervek és az általuk nyújtott adathasznosítás-támogatási szolgáltatások kereshetőségét.

7. § (1) A NAVÜ a Nahtv. 41. §-a és 42. § (2) bekezdése szerinti megállapodás alapján közreműködhet a nemzeti adatvagyon körébe tartozó, nem személyes és nem védett adatok rendelkezésre bocsátása szolgáltatás és a nemzeti adatvagyon körébe tartozó személyes vagy védett adatok rendelkezésre bocsátása szolgáltatás nyújtásában a közfeladatot ellátó szerv erre vonatkozó megkeresése esetén.

(2) Az (1) bekezdés szerinti megállapodás kiterjed

a) az igény teljesítése során a felek feladat- és felelősségi körére,

b) az igény teljesítésének módjára,

c) az egymás közötti költségelszámolás, illetve a díjbevételből való részesedés elszámolásának módjára.

8. § Az e rendeletben foglaltak megkerülésével vagy megsértésével megkötött, a Nahtv. hatálya alá tartozó, a NAVÜ jogszabályban meghatározott feladatai ellátását, valamint a NAVÜ által biztosított szolgáltatások nyújtását szolgáló megállapodás semmis.

2. A Nemzeti Közadatportál

9. § (1) A Nahtv. 15. § (6) bekezdése szerinti, NAVÜ által vezetett nyilvántartásba vétel (adatfelelős nyilvántartás) a NAVÜ által a Nemzeti Közadatportálon közzétett útmutatóban foglaltak szerint történik.

(2) Az adathasznosítás-támogatási szolgáltatások iránti igények benyújtása az igénylő azonosítását követően történik. Az azonosítás, valamint az igény benyújtásának módjáról a NAVÜ a Nemzeti Közadatportálon útmutatót tesz közzé.

10. § A Nahtv. 16. § (3)–(4) bekezdésében foglalt szolgáltatást nyújtó szolgáltató a honlapján tájékoztatást nyújt a Nemzeti Közadatportálon keresztül történő igénybenyújtás lehetőségéről, illetve honlapján megosztja a Nemzeti Közadatportál közvetlen elektronikus elérhetőségét.

II. FEJEZET

KÖZPONTI ADATHASZNOSÍTÁS–TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOK

3. Nemzeti Adatvagyon Leltár szolgáltatás

11. § A Nemzeti Adatvagyon Leltár tartalmazza

a) a további felhasználásra, valamint kormányzati döntéstámogatásra szolgáló nyilvántartások és adatkészletek elnevezését, vagy más, azok beazonosítását szolgáló információk megjelölését,

b) az a) pont szerinti nyilvántartásban vagy adatkészletben megtalálható adatok, dokumentumok részletes leírását, fellelhetőségét,

c) az a) pont szerinti nyilvántartás vagy adatkészlet technikai és egyéb jellemzőire, az adatkészletben tárolt adatok formátumára vonatkozó információkat,

d) az a) pont szerinti nyilvántartásra vagy adatkészletre vonatkozó jogszabályok megjelölését,

e) az a) pont szerinti nyilvántartást vagy adatkészletet, valamint az abban tárolt adatokat kezelő közfeladatot ellátó szerv megjelölését, elérhetőségét,

f) a Nahtv. 17. § (4) bekezdése szerinti kapcsolattartói adatokat,

g) az a) pont szerinti nyilvántartásra vagy adatkészletre vonatkozó, a NAVÜ feladatai ellátásához és az általa nyújtott szolgáltatások biztosításához szükséges egyéb információkat, beleértve a nemzeti adatvagyon együttes felhasználását, az interoperabilitást segítő fogalmi és szerkezeti információkat, a Nahtv. 17. § (3) bekezdése szerinti adathasznosítási korlátozásokat.

12. § (1) A NAVÜ a közfeladatot ellátó szervek Nahtv. 17. § (2) és (3) bekezdésében foglalt kötelezettségeinek teljesítése és az általuk kijelölt szervezeti adatfelelősök és adattovábbítási kapcsolattartók feladatai ellátása érdekében a Nemzeti Közadatportálon útmutatót tesz közzé, amely tartalmazza a 11. §-ban foglaltak átadásának, illetve rögzítésének részletes követelményeit, beleértve a metaadatok és információk részletes meghatározását.

(2) A NAVÜ az (1) bekezdés szerinti útmutató naprakész változatának elérhetőségét a Nemzeti Közadatportálon folyamatosan biztosítja, és az abban bekövetkező változásra vonatkozó információt a változást megelőző legalább tizenöt nappal a Nemzeti Közadatportálon közzéteszi.

(3) A közfeladatot ellátó szervek az útmutatóban meghatározott követelményeknek megfelelően kötelesek gondoskodni a metaadatok és információk Nemzeti Adatvagyon Leltár részére történő térítésmentes átadásáról, illetve abban való rögzítéséről.

(4) A szervezeti adatfelelősök és az adattovábbítási kapcsolattartók feladata a Nemzeti Adatvagyon Leltárban szereplő adatok és információk teljességének, pontosságának, hitelességének és naprakészen tartásának biztosítása.

(5) A NAVÜ a Nemzeti Adatvagyon Leltár naprakészen tartásával összefüggésben bármilyen közfeladatot ellátó szervet közvetlenül megkereshet, tőle tájékoztatást, adatszolgáltatást kérhet. A közfeladatot ellátó szerv köteles a kért tájékoztatást, adatszolgáltatást soron kívül, de legkésőbb 5 munkanapon belül megadni, továbbá a NAVÜ-vel együttműködni.

4. Egyablakos tájékoztatási és kapcsolattartási szolgáltatás

13. § (1) A NAVÜ a Nemzeti Adatvagyon Leltárban nyilvántartott adatok alapján a Nemzeti Közadatportál Közadatkataszter felületén – a Nahtv. 18. § (1) bekezdésében foglalt korlátozásokat figyelembe véve – közzéteszi a további felhasználás céljából rendelkezésre bocsátható adatokat, dokumentumokat tartalmazó nyilvántartásokra, valamint adatkészletekre vonatkozóan az alábbiakat:

a) a 11. § a), valamint c)–e) pontjában foglalt metaadatokat,

b) a nyilvántartásokban, adatkészletekben megtalálható adatok, dokumentumok rövid leírását, fellelhetőségét.

(2) A közfeladatot ellátó szervek az Ügyintézői Portálon keresztül teljesítik az adatkormányzási rendeletben, valamint a Nahtv. 5. § (1) bekezdésében, 7. § (4) és (5) bekezdésében, 69. § (7) bekezdésében és 90. § (2) bekezdésében foglalt közzétételi kötelezettségüket.

(3) A (2) bekezdésben foglalt közzétételi kötelezettség az információk, megállapodások és általános szerződési feltételek elektronikus elérhetőségének megadásával is teljesíthetők.

(4) A közfeladatot ellátó szervek a Nahtv. 67. § (7) bekezdésében, a közvállalkozások a Nahtv. 91. § (5) bekezdésében foglalt bejelentést az Ügyintézői Portálon keresztül teszik meg.

(5) A NAVÜ a (2)–(4) bekezdésben foglaltak teljesítése érdekében a Nemzeti Közadatportálon útmutatót tesz közzé.

5. Nemzeti adatvagyon körébe tartozó, nem személyes és nem védett adat egyablakos közzététele szolgáltatás

14. § (1) A közfeladatot ellátó szerv a Nemzeti Közadatportálon a nyílt adatok felhasználására vonatkozó felhasználási feltételeket közzéteszi.

(2) A közzétételre szánt adatok felhasználási feltételeinek változása esetén a közfeladatot ellátó szerv a változásokat tartalmazó feltételeket legalább azok hatálybalépését 5 munkanappal megelőzően a Nemzeti Közadatportál részére közzétételre átadja.

6. A tájékoztatási szolgáltatások általános szabályai

15. § (1) A NAVÜ a Nahtv. 16. § (3) bekezdés d)–f) pontjában foglalt szolgáltatásra (a továbbiakban együtt: tájékoztatási szolgáltatás) vonatkozó igény teljesítése előtt megvizsgálja, hogy

a) az igény teljesítésének van-e jogszabályi akadálya,

b) az igény teljesítéséhez mely nyilvántartások és adatkészletek, illetve az azokban tárolt mely adatok elemzése szükséges,

c) az igénnyel érintett nyilvántartásokat és adatkészleteket, illetve az azokban tárolt adatokat mely szervek kezelik, vagy mely szervezetek, személyek jogosultak az igénnyel érintett adatok kezelésére,

d) az igény teljesítéséhez szükséges adatok elemzésének, valamint a tájékoztatási szolgáltatás iránti igény teljesítésének van-e akadálya.

(2) A NAVÜ a vizsgálat eredményről az igénylőt tájékoztatja.

(3) Amennyiben a benyújtott igény alapján az (1) bekezdés b)–d) pontjában foglaltak nem egyértelműen azonosíthatók vagy dönthetők el, a NAVÜ a tájékoztatási szolgáltatás nyújtásának előfeltételeként határozhatja meg az igénylő számára az adathasznosítási tanácsadási szolgáltatás igénybevételét.

(4) A NAVÜ az igény teljesítéséhez bármely közfeladatot ellátó szervet megkereshet, és tőle tájékoztatást vagy adatszolgáltatást kérhet. A közfeladatot ellátó szerv a tájékoztatást vagy adatszolgáltatást 5 munkanapon belül köteles teljesíteni.

(5) A NAVÜ az igénylőtől felvilágosítást, illetve hiánypótlást kérhet, melyet az igénylő 5 munkanapon belül köteles teljesíteni.

(6) A NAVÜ a tájékoztatási szolgáltatásra irányuló igény teljesítését részben vagy egészben elutasítja, ha

a) az igény nem az arra jogosulttól származik,

b) az igény nem a Nahtv. szerinti tájékoztatási szolgáltatás teljesítésére irányul,

c) az igény teljesítéséhez szükséges nyilvántartás, adatkészlet vagy adat az adathasznosítási tanácsadási szolgáltatás igénybevételét követően sem azonosítható be,

d) az igény teljesítése során nem biztosítható a személyes adat vagy a védett adat védelmét szolgáló előírások érvényesülése,

e) a teljesítés Magyarország nemzetbiztonsági, honvédelmi, rendvédelmi érdekeit sérti vagy veszélyezteti,

f) a Nahtv. rendelkezései szerint nem lehetséges, vagy

g) egyéb olyan körülmény áll fenn, amely az igény teljesítését kizárja.

(7) Amennyiben a (6) bekezdésben foglalt elutasítási okok egyike sem áll fenn, a NAVÜ az igény teljesítésének várható időpontját és a díj mértékét tartalmazó ajánlatot tesz az igénylő részére. Amennyiben az igénylő az ajánlatot elfogadja, a NAVÜ megállapodást köt az igénylővel.

16. § A NAVÜ a tájékoztatási szolgáltatás teljesítése érdekében a Nahtv. 83. § (4) bekezdésében foglaltak alapján köt megállapodást a közfeladatot ellátó szervvel. A megállapodásnak ki kell terjednie az adatok rendelkezésre bocsátásának módjára és feltételeire is.

17. § A piaci tájékoztatási szolgáltatási igény a NAVÜ által a miniszter 15 napon belül meghozott döntése alapján teljesíthető.

7. Adatok összekészítése szolgáltatás

18. § (1) A NAVÜ az adatok összekészítése iránti igény teljesítése előtt megvizsgálja, hogy

a) az igény teljesítésének van-e jogszabályi akadálya,

b) az igény teljesítéséhez mely nyilvántartások és adatkészletek, illetve azokban tárolt mely adatok szükségesek,

c) az igénnyel érintett nyilvántartásokat és adatkészleteket, illetve az azokban tárolt adatokat mely szervek kezelik, vagy mely szervezetek, személyek jogosultak az igénnyel érintett adatok kezelésére,

d) az igénnyel érintett adatok átadásának, hozzáférhetővé tételének van-e egyéb akadálya.

(2) A NAVÜ a vizsgálat eredményről az igénylőt tájékoztatja.

(3) Amennyiben a benyújtott igény alapján az (1) bekezdés b)–d) pontjában foglaltak nem egyértelműen állapíthatók meg, a NAVÜ az adatok összekészítése szolgáltatás nyújtásának előfeltételeként határozhatja meg az igénylő számára az adathasznosítási tanácsadási szolgáltatás igénybevételét.

(4) A NAVÜ az igény teljesítéséhez bármely közfeladatot ellátó szervet megkereshet, és tőle tájékoztatást vagy adatszolgáltatást kérhet. A közfeladatot ellátó szerv a tájékoztatást vagy adatszolgáltatást 5 munkanapon belül köteles teljesíteni.

(5) A NAVÜ az igénylőtől felvilágosítást, illetve hiánypótlást kérhet, melyet az igénylő 5 munkanapon belül köteles teljesíteni.

(6) A NAVÜ az igény teljesítését részben vagy egészben elutasítja, ha

a) az igény teljesítéséhez szükséges nyilvántartás, adatkészlet vagy adat az adathasznosítási tanácsadási szolgáltatás igénybevételét követően sem azonosítható be,

b) az igény teljesítése során nem biztosítható a személyes adat vagy a védett adat védelmét szolgáló előírások érvényesülése,

c) a teljesítés Magyarország nemzetbiztonsági, honvédelmi, rendvédelmi érdekeit sérti vagy veszélyezteti,

d) a Nahtv. rendelkezései szerint nem lehetséges,

e) egyéb olyan körülmény áll fenn, amely az igény teljesítését kizárja.

(7) Amennyiben a (6) bekezdésben foglalt elutasítási okok egyike sem áll fenn, a NAVÜ az adatok hozzáférhetővé tételének vagy bekérésének és átadásának várható időtartamát, valamint a díj várható mértékét tartalmazó ajánlatot tesz az igénylő részére. Amennyiben az igénylő az ajánlatot elfogadja, a NAVÜ megállapodást köt az igénylővel.

19. § A NAVÜ a szolgáltatás teljesítése érdekében a Nahtv. 83. § (4) bekezdésében foglaltak alapján köt megállapodást a közfeladatot ellátó szervvel. A megállapodásnak ki kell terjednie az adatok rendelkezésre bocsátásának módjára és feltételeire is.

20. § Az adatok összekészítése szolgáltatás iránti igény teljesítéséhez adatösszekapcsolási szolgáltatás is igénybe vehető.

8. Adatösszekapcsolási szolgáltatás

21. § (1) Amennyiben az adatok összekapcsolásához személytelenítéssel azonosítót helyettesítő adatot kell létrehozni, az adatösszekapcsolás elvégzésének feltétele, hogy az adatösszekapcsolási szolgáltatáshoz rendelkezésre bocsátott adatok személytelenítése olyan, az adatösszekapcsolási követelményeket kielégítő technológiai megoldással történjen, amelynek eredményeképpen az ugyanazon személyek azonosítót helyettesítő adatai megegyeznek, vagy automatizált eljárással egyezővé alakíthatók.

(2) Ha az adatokat az igénylő bocsátja az adatösszekapcsolási szolgáltatást nyújtó szolgáltató rendelkezésére, az (1) bekezdés szerinti követelmény teljesüléséről az igénylő gondoskodik.

(3) Ha az igénylő az adatösszekapcsolással érintett adatokat nem bocsátja az adatösszekapcsolási szolgáltatást nyújtó szolgáltató rendelkezésére, hanem meghatározza az adatösszekapcsolással érintett adatok körét, az adatösszekapcsolási szolgáltatást nyújtó szolgáltató az (1) bekezdés szerinti követelményeket jelzi az adatot rendelkezésre bocsátó közfeladatot ellátó szerv felé, amely köteles annak teljesüléséről gondoskodni.

9. Kulcsszolgáltatás

22. § (1) Kulcsszolgáltatás keretében nyújtható szolgáltatás

a) az azonosító adat olyan átalakítása kriptográfiai algoritmus biztosításával, amely megfelel az (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: általános adatvédelmi rendelet) 4. cikk (5) pontjában megadott álnevesítés definíciójának, továbbá nem természetes személyek esetén az álnevesítés a nem természetes személy adatainak olyan módon történő kezelése, amely megfelel az általános adatvédelmi rendelet 4. cikk (5) pontjában előírt természetes személyekre vonatkozó álnevesítésre irányadó adatkezelés feltételeinek, valamint lehetővé teszi az álnevesített adatokon végzett további adatkezelési művelet elvégzését, így különösen az adatok összekapcsolását;

b) az azonosító adat olyan átalakítása, többszintű, kulcsalapú kódolásra épülő technológiai megoldás biztosításával, amely az átadás és adatfogadás védelmet összevontan biztosítja;

c) az igénylő által meghatározott paraméterek szerint előre leválogatott listának az álnevesítéséhez biztosított kriptográfiai algoritmus biztosítása, amely lehetővé teszi az igény teljesítésében közreműködő közfeladatot ellátó szervek részére az általuk kezelt adatoknak az igény szerinti álnevesített leválogatását.

(2) A Nahtv. szerinti kulcsszolgáltatást a DATRAK Digitális Adattranzakciós Központ Korlátolt Felelősségű Társaság nyújtja.

(3) A kulcsszolgáltató az e rendeletben meghatározott közfeladata elősegítése érdekében a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos részletes tájékoztatót a NAVÜ által meghatározott módon közzéteszi a Nemzeti Közadatportálon.

(4) Az e rendeletben foglaltak teljesítése érdekében, az ahhoz szükséges mértékben, a NAVÜ jogosult meghatározni a közfeladatot ellátó szerv részére az adatoknak a NAVÜ feladatainak végrehajtása céljára történő rendelkezésre bocsátásához, a személyes vagy védett adatok személytelenítéséhez szükséges alapvető informatikai feltételeket.

(5) A közfeladatot ellátó szerv a (4) bekezdés szerinti feltételeknek soron kívül, de legkésőbb az azokról való tudomásszerzést követő 15 napon belül köteles megfelelni. Önmagában az a körülmény, hogy a közfeladatot ellátó szerv nem felel meg a (4) bekezdés szerinti feltételeknek, vagy a feltételeknek való megfelelés költségét részére a NAVÜ vagy a kulcsszolgáltató nem téríti meg, a közfeladatot ellátó szervet nem mentesíti az e rendeletben foglalt kötelezettségei teljesítése alól.

10. Adathasznosítási tanácsadási szolgáltatás

23. § (1) A NAVÜ a Nahtv. 16. § (3) bekezdés l) pontja szerint kizárólagos joggal adathasznosítási tanácsadási szolgáltatást nyújt az igénylő részére különösen a Nahtv. szerinti szolgáltatások igénybevételével összefüggésben, illetve valamely szolgáltatás kialakításával vagy biztosításával összefüggésben.

(2) A NAVÜ az (1) bekezdés szerinti szolgáltatás igénybevételének feltételeit általános szerződési feltételekben határozza meg, melyet a Nemzeti Közadatportálon közzétesz.

(3) A NAVÜ az igény teljesítéséhez bármely közfeladatot ellátó szervet megkereshet és tőle tájékoztatást vagy adatszolgáltatást kérhet. A közfeladatot ellátó szerv a tájékoztatást vagy adatszolgáltatást 5 munkanapon belül teljesíti.

(4) Az adathasznosítás-támogatási szolgáltatás nyújtásához, különösen bármely adathasznosítás-támogatási szolgáltatáshoz kapcsolódó igény kialakításához vagy teljesítéséhez, tartalmának pontos megállapításához az adathasznosítás-támogatási szolgáltatást nyújtó szolgáltató a szolgáltatás nyújtásának előfeltételeként határozhatja meg az e szolgáltatástól eltérő szolgáltatást igénylő számára e szolgáltatás igénybevételét.

III. FEJEZET

REGISZTRÁCIÓKÖTELES ADATHASZNOSÍTÁS–TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOK

11. A szolgáltató regisztrációs nyilvántartásba vétele

24. § (1) A szolgáltatók regisztrációs nyilvántartásba történő NAVÜ általi bejegyzése a Nemzeti Közadatportálon közzétett útmutatóban foglaltak szerint történik.

(2) A szolgáltatók regisztrációs nyilvántartásba történő bejegyzése során megadott adatokban vagy tényekben bekövetkező változás esetén a regisztrált szolgáltató köteles a változást 8 napon belül bejelenteni a NAVÜ részére.

(3) A szolgáltatók regisztrációs nyilvántartásba történő bejegyzése nélkül regisztrációköteles adathasznosítás-támogatási szolgáltatás nem nyújtható. A regisztrációköteles szolgáltatás nyújtása a nyilvántartásba vételt követően kezdhető meg.

12. Nemzeti adatvagyon körébe tartozó, személyes vagy védett adat rendelkezésre bocsátása szolgáltatás

25. § (1) A nemzeti adatvagyon körébe tartozó, személyes vagy védett adat rendelkezésre bocsátása szolgáltatás keretében a közfeladatot ellátó szerv a személyes vagy védett adat olyan módon történő átalakítását követően bocsátja közvetlenül az igénylő rendelkezésére, hogy az a természetes vagy nem természetes személyhez többé már nem kapcsolható.

(2) Ezen alcím szerinti szolgáltatás NAVÜ közreműködésével történő teljesítése esetén az adatok NAVÜ részére történő rendelkezésre bocsátása során a személytelenítés módját a NAVÜ határozza meg. Amennyiben a NAVÜ közreműködése kiterjed az adatok közvetlenül az igénylő részére történő rendelkezésére bocsátására is, a NAVÜ az (1) és (2) bekezdés szerint gondoskodik az adatok igénylő részére történő rendelkezésre bocsátásáról.

13. Adattisztítási szolgáltatás

26. § (1) Adattisztítási szolgáltatás nyújtására jogosult bármely természetes vagy jogi személy, szerv, szervezet a 24. §-ban foglalt regisztrációt követően.

(2) Az adattisztítási szolgáltatást nyújtó szolgáltató az adatokat kizárólag az adattisztítási feladat teljesítéséhez használja fel és a szolgáltatás teljesítését követően törli azokat.

(3) Az adattisztítási szolgáltatást nyújtó szolgáltató megfelelő technikai megoldással gondoskodik az adatok illetéktelen megismerésének megakadályozásáról.

14. Személytelenítési szolgáltatás

27. § (1) Személytelenítési szolgáltatás az 1. mellékletben foglalt minimumkövetelmények betartásával nyújtható.

(2) Kijelölt szolgáltatóként a NAVÜ személytelenítési szolgáltatást nyújt.

15. Adatelemzési szolgáltatás

28. § (1) Adatelemzési szolgáltatást – a 24. §-ban foglalt regisztrációt követően – bármely természetes vagy jogi személy, szerv vagy szervezet nyújthat.

(2) Amennyiben az elemzésre átadott adatok személyes adatot is tartalmaznak, az elemzési szolgáltatás adatfeldolgozási szerződés keretében vehető igénybe.

16. Elemzési célú hozzáférés biztosítása szolgáltatás

29. § Elemzési célú hozzáférés biztosítása szolgáltatást nyújthat a Nahtv. 51. § (1) bekezdésében foglaltakon túl a szolgáltatók regisztrációs nyilvántartásba történő bejegyzését követően bármely közfeladatot ellátó szerv az általa kezelt adatokra kiterjedően.

IV. FEJEZET

A MESTERSÉGES INTELLIGENCIÁN ALAPULÓ ADATELEMZÉSI KAPACITÁSOK IGÉNYBEVÉTELE

30. § (1) A mesterséges intelligencián alapuló adatelemzési szabad kapacitással rendelkező közfeladatot ellátó szerv a NAVÜ 3. §-ban foglalt feladatainak ellátásával összefüggésben együttműködik a NAVÜ-vel annak rendelkezésre bocsátása tekintetében.

(2) A NAVÜ és a közfeladatot ellátó szerv közötti együttműködés szabályait együttműködési megállapodásban kell rögzíteni, amely tartalmazza

a) a mesterséges intelligencián alapuló adatelemzési szabad kapacitások adatelemzés céljára való rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit és a törlési feladatokat,

b) az adatelemzésben együttműködő felek feladat- és felelősségi körét,

c) az adatelemzés megvalósításának módját,

d) az adatelemzési igények kiszolgálási körülményeit, valamint

e) a mesterséges intelligencián alapuló adatelemzési szabad kapacitások (1) bekezdés szerinti célra való rendelkezésre bocsátásával közvetlen összefüggésben felmerült többletköltségekkel kapcsolatos egymás közötti elszámolás, illetve a díjbevételekből való részesedés elszámolásának módját.

(3) A közfeladatot ellátó szerv a (2) bekezdés szerinti többletköltség meghatározásakor más forrásból megtérített vagy finanszírozható költségeit nem számolhatja el, és objektív, átlátható és ellenőrizhető módon köteles eljárni.

V. FEJEZET

A NEMZETI ADATVAGYON KÖRÉBE TARTOZÓ EGYES ÁLLAMI NYILVÁNTARTÁSOK FOKOZOTTABB VÉDELME

31. § A Nahtv. 93. § (2) bekezdése szerinti államigazgatási szerveket és kizárólagos állami tulajdonú gazdálkodó szervezeteket, valamint azon nyilvántartásokat, amelyek tekintetében adatfeldolgozással kizárólag ezek bízhatók meg, továbbá azon nyilvántartásokat, amelyek tekintetében a Nahtv. 93. § (2) bekezdése szerinti adatfeldolgozó megbízására az adatkezelő köteles, a 2. melléklet határozza meg.

VI. FEJEZET

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

32. § Ez a rendelet 2024. szeptember 1. napján lép hatályba.

33. § Ahol a Nahtv. szerinti szolgáltatásoknál előírt adatátadások technikai vagy egyéb okból a közvetlen elektronikus úton nem biztosíthatók, ott az adatátadást adathordozón kell biztosítani. Az adathordozó készítésének és átadásának idejével, de legfeljebb 3 munkanappal a határidők ez esetben meghosszabbodnak.

34. § (1) Ez a rendelet az európai adatkormányzásról és az (EU) 2018/1724 rendelet módosításáról szóló, 2022. május 30-i (EU) 2022/868 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

(2) Ez a rendelet a nyílt hozzáférésű adatokról és a közszféra információinak további felhasználásáról szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1024 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

(3) Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

(4) E rendeletnek a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 15. cikk (7) bekezdése szerinti előzetes bejelentése megtörtént.

35. § * 

1. melléklet a 250/2024. (VIII. 15.) Korm. rendelethez

A személytelenítési szolgáltatás minimumkövetelményei

1. A személytelenítésre alkalmazott technológiai megoldást az EU 29. cikk szerinti adatvédelmi munkacsoportjának 0829/14/HU (WP 216) azonosítójú, „05/2014. számú vélemény az anonimizálási technikákról” elnevezésű dokumentumban (a továbbiakban: Vélemény) leírtakra figyelemmel kell kialakítani.

2. A Nahtv. 45. § (4) bekezdés b) pontja szerinti megoldásnak elfogadható a Véleményben ismertetett, „sózott hash” megoldás a legalább SHA–256 algoritmus, vagy azzal egyenértékű vagy magasabb védelmet nyújtó algoritmus alkalmazása esetén.

3. A Nahtv. 45. § (4) bekezdés c) pontja szerinti megoldásnak elfogadható a legalább SHA–256 algoritmus, vagy azzal egyenértékű vagy magasabb védelmet nyújtó algoritmus alkalmazása esetén

3.1. a Nahtv. 14. § (2) bekezdése szerinti tárolást igénylő esetben a Véleményben ismertetett, „kulcsolt hash függvény tárolt kulccsal” megoldás,

3.2. a 3.1. pont alá nem tartozó esetben a Véleményben ismertetett, „Determinisztikus titkosítás vagy kulcsolt hash függvény a kulcs törlésével” megoldás.

4. A Nahtv. 45. § (5) bekezdés a) pontjában foglalt esetek közül a 45. § (3) bekezdés b) pontját kielégítő megoldás a 2. és 3. pontban ismertetett megoldás.

2. melléklet a 250/2024. (VIII. 15.) Korm. rendelethez

A Nahtv. 93. § (2) bekezdése szerinti, a nemzeti adatvagyon részét képező nyilvántartások adatfeldolgozói

A B C D
1. A nyilvántartás megnevezése Adatfeldolgozó Az adatfeldolgozó által végzett adatfeldolgozás köre Az adatfeldolgozó igénybevételének jellege
2. Foglalkoztatási és Közfoglalkoztatási Adatbázis NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság teljes adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
3. Az állami foglalkoztatási szerv feladatainak ellátásához szükséges adatbázis NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság teljes adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
4. Egységes szociális nyilvántartás Magyar Államkincstár központi szerve teljes adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
5. A támogatásból megvalósuló fejlesztések központi monitoringjáról és nyilvántartásáról szóló 60/2014. (III. 6.) Korm. rendelet szerinti nyilvántartásokban kezelt adatokhoz kötődő adatfeldolgozói feladatok NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság, Új Világ Nonprofit Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, Nemzetbiztonsági Szakszolgálat elektronikus adatfeldolgozás kötelező
6. A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartása IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
7. Elektronikus anyakönyvi nyilvántartás IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
8. Földhasználati nyilvántartás Lechner Tudásközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság, továbbá az ingatlanügyi hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal teljes adatfeldolgozás kötelező
9. Az államhatár adatbázisa, az állami nagyméretarányú topográfiai térképi adatbázisok, az állami távérzékelési adatbázisok, a Földrajzinév-tár adatbázis Földmérési és térinformatikai államigazgatási szervként eljáró Lechner Tudásközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság teljes adatfeldolgozás kötelező
10. Az alapponthálózati pontok adatbázisa, az állami földmérési alaptérképi adatbázis, az archív analóg és digitális térképi adatok adatbázisai Földmérési és térinformatikai államigazgatási szervként eljáró Lechner Tudásközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint az ingatlanügyi hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal teljes adatfeldolgozás kötelező
11. Ingatlan-nyilvántartás, az állami ingatlan-
nyilvántartási térképi adatbázis
Földmérési és térinformatikai államigazgatási szervként eljáró Lechner Tudásközpont Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság, ingatlanügyi hatósági hatáskörében eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal teljes adatfeldolgozás kötelező
12. Közepes és kisméretarányú állami topográfiai térképi adatbázisok, a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény 19. § (1) bekezdése szerinti állami digitális távérzékelési adatbázisok A honvédelem térképészeti támogatásáért felelős szervként eljáró HM Zrínyi Geoinformációs és Toborzástámogató Közhasznú Nonprofit Kft., továbbá a honvédelmi térképészeti hatósági feladatokért felelős szervként eljáró honvédelemért felelős miniszter teljes adatfeldolgozás kötelező
13. Nyugdíj-biztosítási nyilvántartás A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti, belföldi székhelyű átlátható szervezet teljes adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
14. Egészségbiztosítási nyilvántartás kizárólagos állami tulajdonú gazdálkodó szervezet teljes adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
15. Központi útiokmány-nyilvántartás IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
16. Szabálysértési nyilvántartási rendszer IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
17. Közúti közlekedési nyilvántartás IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
18. A Magyar igazolvány és a Magyar hozzátartozói igazolvány tulajdonosainak nyilvántartása IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
19. Kulturális örökségvédelmi nyilvántartás államigazgatási szerv elektronikus adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
20. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kezelt adóhatósági és vámhatósági adatok nyilvántartása Pillér Informatikai Kft. teljes adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
21. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kezelt, a 19. pont alá nem tartozó adatok nyilvántartása Pillér Informatikai Kft. teljes adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
22. Cégnyilvántartás Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Korlátolt Felelősségű Társaság teljes adatfeldolgozás kötelező
23. Központi idegenrendészeti nyilvántartás IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság, Nemzeti Szakértői és Kutató Központ elektronikus adatfeldolgozás kötelező
24. A Magyar Államkincstár mezőgazdasági és vidékfejlesztési támogatási feladataihoz kapcsolódó nyilvántartási rendszerek Kizárólagos állami tulajdonú gazdálkodó szervezet teljes adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
25. N.SIS IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
26. Kötvénynyilvántartás IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
27. Az egyéni vállalkozók nyilvántartása IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
28. Bűnügyi nyilvántartási rendszer IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező
29. Természetes személyek közhiteles országos adósságrendezési nyilvántartása, az adósságrendezési eljárással összefüggő hirdetményi rendszer Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Korlátolt Felelősségű Társaság elektronikus adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
30. Természetes személyek adósságrendezési eljárásával összefüggő nyomtatványellenőrzési és nyomtatványkitöltő informatikai rendszer NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
31. Fizetésképtelenségi nyilvántartás Magyar Közlöny Lap- és Könyvkiadó Kft. elektronikus adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
32. A Nemzeti Választási Iroda adatkezelésében lévő, a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 76. § (3) bekezdésében meghatározott választási nyilvántartásokat kezelő informatikai rendszer IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
33. A magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgárok levélben benyújtott névjegyzéki kérelmének regisztrációs előfeldolgozását végző informatikai rendszer IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság elektronikus adatfeldolgozás az adatkezelő döntésétől függő
34. Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér rendszer ESZFK Egészséginformatikai Szolgáltató és Fejlesztési Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság elektronikus adatfeldolgozás kötelező