A jogszabály mai napon ( 2024.11.21. ) hatályos állapota.

 

320/2024. (XI. 6.) Korm. rendelet

a digitális állam megvalósításához kapcsolódó egyes szervezetek kijelöléséről

A Kormány

a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény 114. § (1) bekezdés 2–8., 10., 11. és 13–16. pontjában,

a 6. § 1. pontja tekintetében a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény 40/A. §-ában kapott felhatalmazás alapján,

a 15. § tekintetében az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A digitális állampolgársághoz kapcsolódó kijelölő rendelkezések

1. § A Kormány a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Dáptv.) szerinti digitális állampolgárság szolgáltatóként az IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaságot (a továbbiakban: IdomSoft Zrt.) jelöli ki.

2. § (1) A keretszolgáltatások szolgáltatója a digitális állampolgárság szolgáltató.

(2) A digitális állampolgárság szolgáltató az eAláírás szolgáltatást a NISZ Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: NISZ Zrt.) bevonásával nyújtja.

3. § A keretalkalmazás szolgáltatója a digitális állampolgárság szolgáltató.

4. § (1) A Kormány digitális állampolgárság nyilvántartást vezető szervként a személyiadat- és lakcímnyilvántartásért felelős minisztert, a szolgáltatáshoz kapcsolódó alkalmazásfejlesztési, alkalmazásüzemeltetési feladatok tekintetében az IdomSoft Zrt.-t jelöli ki.

(2) A digitális állampolgárság nyilvántartás regisztrációs szerveként a Kormány a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokat, a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok járási (fővárosi kerületi) hivatalait, a személyiadat- és lakcímnyilvántartásért felelős minisztert, valamint az ügyfélkapu regisztráció tekintetében a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt és Magyarország diplomáciai és konzuli képviseleteit jelöli ki. A digitális állampolgárság nyilvántartást vezető szerv az adatkezelői feladatok ellátása érdekében adatfeldolgozói szerződést köthet.

(3) A Kormány a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény szerinti kormányzati igazgatási szervek, valamint a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény szerinti rendvédelmi feladatokat ellátó szervek foglalkoztatottjai tekintetében a digitális állampolgárság nyilvántartás regisztrációs szerveként a foglalkoztató kormányzati igazgatási szervet és rendvédelmi feladatokat ellátó szervet jelöli ki, azzal, hogy

a) a kijelölt szerv maga dönt arról, hogy e hatáskörét kívánja-e gyakorolni,

b) ha az a) pont alapján a kijelölt szerv a hatáskör gyakorlása mellett dönt, a foglalkoztatott a regisztrációját ebben az esetben kezdeményezheti az (1) bekezdés szerinti szervnél.

(4) A (3) bekezdés szerinti hatáskörét gyakorolni kívánó szerv köteles a foglalkoztatottjait erről tájékoztatni.

2. A digitális szolgáltatások felügyelete

5. § A Kormány a digitális szolgáltatások felügyeleteként országos illetékességgel a Digitális Magyarország Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaságot jelöli ki.

3. A Kormány által kötelezően biztosított szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatások és a központi elektronikus ügyintézési szolgáltatások szolgáltatói

6. § A Kormány a Kormány által kötelezően biztosított szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatások, illetve a központi elektronikus ügyintézési szolgáltatások szolgáltatóiként az alábbi szervezeteket jelöli ki:

1. a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény szerinti összerendelési nyilvántartás szolgáltatás vonatkozásában a személyiadat- és lakcímnyilvántartásért felelős minisztert, amely szolgáltatáshoz kapcsolódó alkalmazásfejlesztési, alkalmazásüzemeltetési feladatok tekintetében az IdomSoft Zrt.-t, az infrastruktúraüzemeltetési feladatok tekintetében a NISZ Zrt.-t,

2. az ügyfél ügyintézési rendelkezését nyilvántartó szervként az IdomSoft Zrt.-t, a rendelkezési nyilvántartás ügyintézői jogosultságkezeléssel összefüggő feladatainak ellátására a személyiadat- és lakcímnyilvántartásért felelős minisztert, amely szolgáltatáshoz kapcsolódó alkalmazásüzemeltetési feladatokat az IdomSoft Zrt. látja el,

3. az űrlapbenyújtás-támogatási szolgáltatás nyújtására az IdomSoft Zrt.-t,

4. a Kormány által kötelezően biztosított elektronikus azonosítási szolgáltatás természetes személy ügyfelek részére történő szolgáltatás vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

5. az iratérvényességi nyilvántartás vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

6. a kormányzati elektronikus aláírás, elektronikus bélyegzés és aláírás-ellenőrzési szolgáltatás vonatkozásában a NISZ Zrt.-t, amely szolgáltatáshoz kapcsolódó alkalmazások alkalmazásfejlesztési, alkalmazásüzemeltetés támogatási feladataira az IdomSoft Zrt.-t,

7. a központi azonosítási ügynök szolgáltatás vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

8. az ePapír szolgáltatás nyújtására az IdomSoft Zrt.-t,

9. a papíralapú irat átalakítása hiteles elektronikus irattá szolgáltatás vonatkozásában, valamint az elektronikus irat hiteles papíralapú irattá alakítása szolgáltatás vonatkozásában a Magyar Posta Zártkörűen Működő Részvénytársaságot (a továbbiakban: Magyar Posta Zrt.),

10. a 9. pont szerinti szolgáltatáshoz kapcsolódó ajánlott elektronikus kézbesítési szolgáltatás vonatkozásában a Magyar Posta Zrt.-t,

11. a 7. § szerinti tárhelyekhez kapcsolódó biztonságos kézbesítési szolgáltatás vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

12. a központi kormányzati szolgáltatás busz szolgáltatás vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

13. az automatikus közigazgatási döntéshozatali rendszer vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

14. a személyre szabott ügyintézési felület szolgáltatás tekintetében az IdomSoft Zrt.-t,

15. a mesterséges intelligenciával támogatott hangleiratozás szolgáltatás vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

16. a mesterséges intelligenciával támogatott hangképzés szolgáltatás vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

17. a mesterséges intelligenciával támogatott kommunikációs asszisztens vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t,

18. a szerepkör-tanúsító platform szolgáltatás vonatkozásban az IdomSoft Zrt.-t,

19. az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatás vonatkozásában az IdomSoft Zrt.-t.

7. § (1) A 6. § 11. pontja szerinti biztonságos kézbesítési szolgáltatásához kapcsolódóan az IdomSoft Zrt. kézbesítési tárhelyet biztosít

a) gazdálkodó szervezetek részére (gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely), valamint

b) együttműködő szervek részére (hivatali tárhely).

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti tárhelyszolgáltatás részszolgáltatásait képező cégkapu-regisztrációt és a regisztrációk ellenőrzését támogató alkalmazás alkalmazásfejlesztési, alkalmazásüzemeltetés-támogatási feladatait az IdomSoft Zrt. látja el.

8. § (1) A Kormány a kormányzati hitelesítés-szolgáltatás vonatkozásában

a) a nemzetbiztonsági szolgálatok, a Terrorelhárítási Központ, valamint a Rendőrség tanúvédelemmel foglalkozó munkatársai tekintetében az irányító minisztert, a tanúsítvány-igénylő regisztrációjával kapcsolatos feladatok tekintetében az érintett nemzetbiztonsági szolgálat, a Terrorelhárítási Központ, illetve a Rendőrség közreműködésével,

b) egyéb esetekben a NISZ Zrt.-t, a tanúsítványigénylő regisztrációjával kapcsolatos feladatok tekintetében a közigazgatási szervek személyügyi szervezeti egységeinek közreműködésével, amely szolgáltatáshoz kapcsolódó Tanúsítvány megrendelő és regisztrációs űrlap kitöltő webes alkalmazás alkalmazásfejlesztési, alkalmazásüzemeltetés-támogatási feladataira az IdomSoft Zrt.-t

jelöli ki.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításáért felelős miniszter a kijelölés szerinti feladatát az Alkotmányvédelmi Hivatal tekintetében az Alkotmányvédelmi Hivatal útján látja el.

(3) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős miniszter az Információs Hivatal tekintetében az Információs Hivatal útján, az Információs Hivatal által igénybe vett bizalmi szolgáltatás felhasználásával látja el.

9. § (1) A Kormány a 6. § 1–7., 8–12. és 14–19. pontja szerinti szolgáltatások tekintetében, valamint a 7. § (1) bekezdése szerinti tárhelyszolgáltatáshoz gépi úton történő csatlakozások esetében az alkalmazáshoz kapcsolódó minőségbiztosítási feladatok tekintetében az IdomSoft Zrt.-t jelöli ki.

(2) Az IdomSoft Zrt. az (1) bekezdés szerinti tevékenységét az általa fejlesztett alkalmazások tekintetében az alkalmazásfejlesztési tevékenységtől elkülönítve végzi.

(3) Az e § szerinti minőségbiztosítás

a) nem minősül a megfelelőségértékelő szervezetek tevékenységéről szóló törvény szerinti megfelelőségértékelési tevékenységnek, valamint

b) nem vált ki jogszabályban előírt, az informatikai rendszerekre vonatkozó tanúsítási kötelezettséget.

10. § (1) A kijelölt szolgáltatók olyan szabályozott vagy központi elektronikus ügyintézési szolgáltatás ellátásába is bevonhatják – erre vonatkozó megállapodás és a központi költségvetés XXI. Miniszterelnöki Kabinetiroda fejezetében a szükséges központi költségvetési forrás rendelkezésre állása esetén – a NISZ Zrt.-t, a Magyar Posta Zrt.-t, valamint az IdomSoft Zrt.-t, amely szolgáltatásoknál jelen alcímben ez nincs kifejezetten előírva. A bevont szolgáltató a közreműködést közszolgáltatásként látja el, a közreműködéshez a szolgáltató felett a tulajdonosi jogokat – közvetlenül vagy a tulajdonos gazdasági társaságon keresztül – gyakorló miniszter hozzájárulása szükséges.

(2) A NISZ Zrt., az Idomsoft Zrt. és a Magyar Posta Zrt. az e rendelet szerinti tevékenységeinek mint közfeladatnak ellátására közszolgáltatási szerződést köt az e-közigazgatásért felelős miniszterrel.

11. § (1) Az e rendeletben szereplő elektronikus ügyintézési szolgáltatások nyújtásához szükséges informatikai infrastruktúra környezetet – a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel – a NISZ Zrt. a Kormányzati Adatközpontban, a Kormányzati Adatközpont működéséről szóló 467/2017. (XII. 28.) Korm. rendeletben előírtak szerint működteti.

(2) A 6. § 9. és 10. pontja vonatkozásában a Magyar Posta Zrt., valamint a 13. §-ban, a 8. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott szervezetek a rendelet szerinti kijelölésük alapján kötelezően ellátandó elektronikus ügyintézési szolgáltatásokat – a 8. § (1) bekezdés a) pontja esetében az érintett szervezetek útján – saját infrastruktúra környezetükben biztosítják.

4. A rendelkezési nyilvántartás regisztrációs szervei

12. § A Kormány a rendelkezési nyilvántartás regisztrációs szerveiként a következő szerveket jelöli ki:

a) a személyiadat- és lakcímnyilvántartásért felelős miniszter által irányított szervezeti egység,

b) a Kormány rendeletében kijelölt kormányhivatal, a fővárosi és vármegyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatala okmányirodai feladatokat ellátó szervezeti egysége,

c) a kormányablak,

d) az országos telefonos ügyfélszolgálat,

e) a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

5. Az elektronikus ügyintézési pont működtetője

13. § A Kormány az elektronikus ügyintézési pont működtetőjeként az e-közigazgatásért felelős minisztert, infrastruktúra-szolgáltatóként a NISZ Zrt.-t, alkalmazásüzemeltetőként az IdomSoft Zrt.-t jelöli ki.

6. Központi iratkezelő rendszer

14. § (1) A kormányablak jogszabályban meghatározott feladatainak ellátása érdekében a közigazgatás-szervezésért felelős miniszter által vezetett minisztérium központi elektronikus ügyintézési szolgáltatásként országosan egységesen biztosítja az egységes központi elektronikus irat- és dokumentumkezelési rendszert (a továbbiakban: központi iratkezelő rendszer) a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalok által kezelt, a közigazgatás szervezéséért felelős miniszter irányítása alá tartozó feladatokkal összefüggő iratok kezeléséhez.

(2) A központi iratkezelő rendszerhez történő csatlakozásra a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok és a járási (fővárosi kerületi) hivatalok által kezelt, a szakmai irányító miniszter hatáskörébe tartozó szakfeladatok tekintetében is lehetőség van. A központi iratkezelő rendszer e szakfeladatokkal összefüggő iratanyag tekintetében is tartalmazza legalább a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet 39. § (2) bekezdés a)–i) pontja szerinti iktatási adatokat.

(3) A központi iratkezelő rendszer adataihoz a kormányablak a jogszabályban meghatározott feladatainak ellátása érdekében hozzáférhet.

7. Az országos telefonos ügyfélszolgálatot működtető szerv

15. § A Kormány a Dáptv. szerinti országos telefonos ügyfélszolgálat működtetéséért felelős szervként a NISZ Zrt.-t jelöli ki.

8. A központi címregiszter működtetéséért felelős szerv

16. § (1) A Kormány a Dáptv. szerinti központi címregiszter működtetéséért felelős szervként a személyiadat- és lakcímnyilvántartásért felelős minisztert jelöli ki.

(2) A Kormány címképzésért felelős szervként az ingatlan fekvése szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjét, a fővárosban a kerületi önkormányzat jegyzőjét, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott Margitsziget esetében a főjegyzőt jelöli ki.

9. Az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartásának adatkezelője

17. § (1) A Kormány az elektronikus ügyintézést igénybe vevő külföldi személyek nyilvántartását vezető szervként a személyiadat- és lakcímnyilvántartásért felelős minisztert, a szolgáltatáshoz kapcsolódó alkalmazásfejlesztési, alkalmazásüzemeltetési feladatok tekintetében az IdomSoft Zrt.-t jelöli ki.

(2) Az (1) bekezdés szerinti nyilvántartásba a fővárosi és vármegyei kormányhivataloknál, a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok járási (fővárosi kerületi) hivatalainál, a kormányablakoknál, valamint Magyarország diplomáciai és konzuli képviseleteinél lehet regisztrálni.

10. Piaci szereplők részére nyújtható központi állami szolgáltatások szolgáltatója

18. § A piaci szereplők részére nyújtható központi állami szolgáltatást az e rendelet szerinti, valamint a Kormány rendeletében megjelölt egyéb központi szolgáltató nyújtja, amely a piaci szereplők részére nyújtható központi állami szolgáltatással – a Kormány rendeletében meghatározott eltérésekkel – azonos tartalmú központi állami szolgáltatást, szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatást vagy központi elektronikus ügyintézési szolgáltatást nyújtja.

11. Videotechnológiás kapcsolattal történő ügyintézés szolgáltatója

19. § A Dáptv. 31. § (1) bekezdése szerinti rendszer biztosítására a Kormány a NISZ Zrt.-t jelöli ki.

12. Kép-, hang-, kép- és hangfelvételek központi tárolására kijelölt tárhelyszolgáltató

20. § A Kormány a Dáptv. szerinti kép-, hang-, kép- és hangfelvételek központi tárolására tárhelyszolgáltatóként a NISZ Zrt.-t jelöli ki.

13. Az „eIDAS” csomópont üzemeltetője

21. § A Kormány a belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról, valamint az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 910/2014. európai parlamenti és tanácsi rendelet 12. cikkének (8) bekezdése szerinti átjárhatósági keretről szóló, 2015. szeptember 8-i (EU) 2015/1501 bizottsági végrehajtási rendelet 2. cikk 2. pontja szerinti csomópont-üzemeltetőként az IdomSoft Zrt.-t jelöli ki.

14. Az állami szerepkör-tanúsító szolgáltatás szolgáltatója

22. § (1) A Kormány az állami szerepkör-tanúsító szolgáltatás szolgáltatójaként – a (2) és (4) bekezdésben foglalt kivétellel – a NISZ Zrt.-t jelöli ki.

(2) A Kormány a polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős miniszter irányítása alatt álló nemzetbiztonsági szolgálat állami szerepkör-tanúsító szolgáltatás szolgáltatójaként a polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős minisztert jelöli ki.

(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a polgári hírszerzési tevékenység irányításáért felelős miniszter a kijelölés szerinti feladatát az Információs Hivatal tekintetében az Információs Hivatal útján látja el.

(4) A Kormány a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításáért felelős miniszter irányítása alatt álló nemzetbiztonsági szolgálat állami szerepkör-tanúsító szolgáltatás szolgáltatójaként a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításáért felelős minisztert jelöli ki.

(5) A (4) bekezdés szerinti esetben a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányításáért felelős miniszter a kijelölés szerinti feladatát az Alkotmányvédelmi Hivatal tekintetében az Alkotmányvédelmi Hivatal útján látja el.

15. Az eDelivery hozzáférési pont és közvetítő platform szolgáltatója, a technikai támogatásért felelős egyedüli kapcsolattartó pont feladatait ellátó szerv

23. § A digitális szolgáltatások, a digitális állampolgárság szolgáltatások és támogató szolgáltatások részletes műszaki követelményeiről szóló kormányrendelet szerinti hazai eDelivery hozzáférési pontot és hazai közvetítő platformot, az (EU) 2022/1463 bizottsági végrehajtási rendelet 21. cikke szerinti technikai támogatásért felelős egyedüli kapcsolattartó pontként a személyre szabott ügyintézési felület szolgáltatás tekintetében kijelölt szolgáltató biztosítja.

16. Az adattrezor őrzésért felelős szerv

24. § A Kormány az adattrezor-archiválások Kormányzati Adattrezorban történő őrzéséért és az adattrezor-archiválási rendszer üzemeltetéséért felelős szervként a NISZ Zrt.-t jelöli ki.

17. Záró rendelkezések

25. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

26. § A Dáptv. 118. § (2) bekezdése szerinti határidőig a Dáptv. 118. § (3) bekezdése szerinti elektronikus információs rendszer működéséhez szükséges támogató szolgáltatásokat a 2024. augusztus 31-én hatályos, az egyes, az elektronikus ügyintézéshez kapcsolódó szervezetek kijelöléséről szóló 84/2012. (IV. 21.) Korm. rendeletben kijelölt szolgáltatók az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet rendelkezései szerint nyújtják.

27. § A 13. alcím a belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról, valamint az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló 910/2014. európai parlamenti és tanácsi rendelet 12. cikkének (8) bekezdése szerinti átjárhatósági keretről szóló, 2015. szeptember 8-i (EU) 2015/1501 bizottsági végrehajtási rendeletének végrehajtását szolgálja.

28. § A 14. alcím az (EU) 2018/1724 európai parlamenti és tanácsi rendelettel összhangban az igazolások határokon átnyúló automatizált cseréjét és az egyszeri adatszolgáltatás elvének alkalmazását szolgáló technikai rendszer műszaki és operatív előírásainak meghatározásáról szóló, 2022. augusztus 5-i (EU) 2022/1463 bizottsági végrehajtási rendeletnek a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

29. § (1) Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

(2) E rendelet tervezetének a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 15. cikk (7) bekezdése szerinti előzetes bejelentése megtörtént.

30. § *