A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár feladat- és hatásköréről szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 84. § e) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § * A rendelet hatálya az ATM/ANS-rendszerekre és -rendszerelemekre, valamint a polgári célú légiközlekedés biztonságos, zavartalan végrehajtását szolgáló, az 1. mellékletben meghatározott egyéb földi berendezések (a továbbiakban: egyéb földi berendezések) telepítésére, üzemben tartására, módosítására, megszüntetésére, ellenőrzésére, valamint ezen tevékenységek hatósági engedélyezésére és felügyeletére terjed ki.
2. § E rendelet alkalmazásában:
1. * ATM/ANS-rendszer és -rendszerelem: a polgári légiközlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. július 4-i 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott fogalom;
2. próbaüzemelés: a berendezés paramétereinek és funkciójának ellenőrzése a helyi sajátosságok figyelembevételével, amely során vizsgálni kell, hogy a berendezés a tervezett funkcióját képes teljesíteni;
3. * tanulmányterv: az ATM/ANS-rendszer és -rendszerelem, vagy egyéb földi berendezés telepítéséhez készített dokumentáció, amely tartalmazza a telepítés helyére vonatkozó térképvázlatot, a tervezett ATM/ANS-rendszer és -rendszerelem, vagy egyéb földi berendezés típusát, főbb műszaki paramétereit, leírását, amely szerint az ATM/ANS-rendszer és -rendszerelem, vagy egyéb földi berendezés megfelel a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (a továbbiakban: ICAO) előírásai vagy egyéb szabványok által meghatározott követelményeknek;
4. * üzemben tartás: ATM/ANS-rendszer vagy ‐rendszerelem esetén az 549/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott, és az Európai Légiforgalmi Szolgáltatási Hálózat átjárhatóságáról szóló, 2004. március 10-i 552/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletnek megfelelően végrehajtott, egyéb földi berendezés esetén a légiközlekedési hatóság kiegészítő eljárásjogi szabályairól szóló 532/2017. (XII. 29.) Korm. rendeletnek megfelelően végrehajtott használatbavétel és az azt követő üzemeltetés, ha a rendszert, rendszerelemet és egyéb földi berendezést a szolgáltatás nyújtás során felhasználják;
5. WGS–84: (World Geodetic System ’84): az 1984-ben elfogadott világméretű geodéziai referenciarendszer jelölésére használt rövidítés.
3. § (1)–(6) *
(7) *
4. § *
5. § *
6. § (1)–(4) *
(5) A 262/2009/EK bizottsági rendelet 1. cikk (2) bekezdésében meghatározott rendszerek és kapcsolódó eljárások módosítása és ezen új rendszerek és eljárások bevezetését megelőzően veszélyazonosítást, kockázatértékelést és -mérsékelést magában foglaló biztonságértékelést kell végezni. A biztonságértékelés vonatkozásában a 262/2009/EK bizottsági rendelet 4–8. és 12. cikkében meghatározott követelményeket egyben minimális biztonsági követelménynek kell tekinteni.
7–8. § *
9–11. § *
12. § *
13. § (1) * Az ATM/ANS-rendszer vagy -rendszerelem és az egyéb földi berendezés földi ellenőrzését a léginavigációs szolgáltatónak vagy az üzemben tartónak a 2. mellékletben meghatározott ellenőrzési periódusonként, és a gyártó által megadott karbantartási ajánlás alapján a szolgáltató vagy az üzemben tartó által kiadott karbantartási utasítás szerint kell végrehajtani. A karbantartások során olyan érvényes kalibrálási bizonyítvánnyal rendelkező mérőeszköz alkalmazható, amelyet képességei alkalmassá tesznek az adott mérési feladat elvégzésére.
(2) A repülésbiztonság érdekében a karbantartási utasítás az (1) bekezdésben meghatározottnál szigorúbb előírásokat tartalmazhat. A karbantartási utasítás módosításáról a hatóságot tájékoztatni kell.
(3) * Az ATM/ANS-rendszer vagy -rendszerelem, és az egyéb földi berendezés működésének légi ellenőrzését a 2. mellékletben meghatározott ellenőrzési periódusonként és a nemzetközileg elfogadott eljárás szerint az erre a célra felszerelt légijárművel, továbbá meghatározott pontosságú, hitelesített mérő- és regisztráló, valamint egyéb fedélzeti és földi mérőműszerekkel és képesített személyzettel kell végrehajtani.
(4) * Az ellenőrzésekről, karbantartásokról dokumentációt, a mérésekről jegyzőkönyvet kell vezetni. A dokumentációt és a mérési jegyzőkönyveket az ATM/ANS-rendszer vagy -rendszerelem, vagy egyéb földi berendezés üzemben tartásának megszüntetését követő 1 évig kell megőrizni.
(5) * Az ATM/ANS-rendszer vagy -rendszerelemek, vagy egyéb földi berendezések karbantartását, javítását és műszeres ellenőrzését az adott berendezésre vonatkozó műszaki és üzemeltetési ismeretekkel rendelkező személy végezheti. A vonatkozó műszaki és üzemeltetési ismeret megszerzésére
a) a gyártó,
b) a gyártó által közvetlenül kiképzett személy, vagy
c) ha az a) vagy b) pontban foglaltak alkalmazása nem lehetséges, az ATM/ANS-rendszer, -rendszerelem, vagy egyéb földi berendezés tekintetében legalább három év időtartamú, a működéssel összefüggő szakmai tapasztalattal rendelkező személy
által végzett képzés szolgálhat.
14. § *
15. § (1) Légiforgalmi földi rádióállomás kezeléséhez a hatóság által kiadott rádióállomás kezelői engedély szükséges.
(2) * A légiforgalmi irányító vagy repüléstájékoztató szakszolgálati engedéllyel és érvényes munkahelyi kiterjesztéssel rendelkező személy rádióállomás kezelői engedély nélkül is jogosult légiforgalmi földi rádióállomás kezelésére.
(3) A rádióállomás kezelői engedélyt az a 18. életévét betöltött, legalább középfokú iskolai végzettséggel rendelkező személy szerezheti meg, aki
a) * képzésen történő részvétellel elsajátította a következő elméleti ismereteket:
aa) a légiforgalmi rádióállomás kezelésére vonatkozó szabályok és előírások,
ab) rádiótávbeszélő eljárások, kifejezések magyar vagy magyar és angol nyelven,
ac) Magyarország területén belül biztosított légiforgalmi tájékoztatások és szolgálatok,
ad) a légiforgalmi állomáson lévő távközlési berendezések alapelvei, használata, működésére vonatkozó szabályok,
b) * legalább 50 óra légiforgalmi földi rádióállomás kezelésére jogosult személy felügyelete alatt igazolt gyakorlati tapasztalatot szerzett, és
c) az a) pontban meghatározott elméleti ismeretekből hatósági vizsgát tett.
(3a) * Az elméleti ismeretek elsajátítására szolgáló képzés elvégzését követően a hatósági vizsga ismétlésére egy éven belül legfeljebb két alkalommal van lehetőség.
(3b) * A (3a) bekezdés szerinti vizsgaidőpontok között legalább egy hónap időtartamnak kell eltelnie.
(3c) * A második sikertelen ismétlő hatósági vizsga esetén az elméleti ismeretek elsajátítására szolgáló képzés újbóli elvégzése szükséges.
(4) Mentesül az a személy
a) a (3) bekezdésben meghatározottak alól, aki légiforgalmi irányító vagy repüléstájékoztató szakszolgálati engedéllyel és érvényes munkahelyi kiterjesztéssel rendelkezett a kérelem benyújtását megelőző 5 éven belül,
b) * a (3) bekezdés b) és c) pontja alól, aki hajózó személyzet szakszolgálati engedéllyel és oktatói jogosítással rendelkezik,
c) * a (3) bekezdés c) pontjában meghatározott vizsgának a (3) bekezdés a) pont aa) és ab) alpontjában meghatározott része alól, aki rendelkezik hajózó személyzet szakszolgálati engedéllyel és rádió-távbeszélő kezelői jogosítással.
(5) A (3) bekezdés a) pont ab) alpontjában meghatározott ismeretekből, magyar nyelven végrehajtott vizsga vagy magyar nyelvű rádió-távbeszélő kezelői jogosítás alapján kiadott rádióállomás kezelői engedély magyar nyelven, a magyar és angol nyelven végrehajtott vizsga vagy magyar- és angol nyelvű rádió-távbeszélő kezelői jogosítás alapján kiadott rádióállomás kezelői engedély magyar és angol nyelven jogosít légiforgalmi földi rádióállomás használatára.
16. § (1) * A légiforgalmi földi rádióállomás kezelői engedély akkor hosszabbítható meg, ha a kérelmező
a) a 15. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott elméleti ismeretekből frissítő tanfolyamon vett részt, és hatósági vizsgát tett, és
b) igazolja, hogy az engedély lejáratát megelőző 2 évben legalább 20 óra rádiókezelői gyakorlattal rendelkezik.
(2) * Repülőtéren üzemeltetett légiforgalmi földi rádióállomás kezelésének megkezdése előtt az engedélyesnek el kell végeznie a repülőtér üzemben tartója által szervezett, az adott repülőtér működésére, valamint a használt berendezésre vonatkozó képzést.
(3) * A 15. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott elméleti képzés, a 16. § (2) bekezdés szerinti képzés, valamint a frissítő tanfolyam tematikáját a légiközlekedési hatóság hagyja jóvá.
(4) A 15. § és e § alkalmazásában a légiforgalmi földi rádióállomás a repülőtéren vagy leszállóhelyen a légijárművek földi és légi mozgásával összefüggő tájékoztatások céljára szolgáló rádió adó- és vevőberendezés a légiforgalmi légtérben légiforgalmi szolgálat ellátása során alkalmazott rádióállomás használatának kivételével.
(5) * A légiforgalmi földi rádióállomás kezelői engedély meghosszabbítására a 15. § (4) bekezdésében meghatározott mentesülési szabályok alkalmazandóak.
17. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
(2) A 2011. április 20-a előtt kiadott üzemben tartási engedélyek alapján üzemben tartott EATMN-rendszer és rendszerelemek az 1070/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel módosított 552/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 10. cikk (2a) bekezdése alapján megfelelnek az 552/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet alapvető követelményeinek és mentesülnek az 552/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 5. és 6. cikk rendelkezései alól.
(3) A hatóság a rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül tájékoztatja a közlekedésért felelős minisztert az 552/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 5. és 6. cikk (2) bekezdése szerint kijelölt szervezetekről.
18. § Ez a rendelet
a) az egységes európai égbolt S-módú lekérdezési kódjainak összehangolt kiosztására és használatára vonatkozó követelmények megállapításáról szóló, 2009. március 30-i 262/2009/EK bizottsági rendelet,
b) az Európai Légiforgalmi Szolgáltatási Hálózat átjárhatóságáról szóló, 2004. március 10-i 552/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet,
c) az 549/2004/EK, az 550/2004/EK, az 551/2004/EK és az 552/2004/EK rendeleteknek az európai légiközlekedési rendszer teljesítményének és fenntarthatóságának javítását célzó módosításáról szóló, 2009. október 21-i 1070/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet,
d) az előzetes tájékoztatás, a koordinálás és a légi járatok légiforgalmi irányító egységek közötti átadása céljából a repülési adatok cseréjét biztosító automatikus rendszerekre vonatkozó követelmények megállapításáról szóló, 2006. július 6-i 1032/2006/EK bizottsági rendelet,
e) * a polgári légi közlekedés területén alkalmazandó közös szabályokról és az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének létrehozásáról és a 2111/2005/EK, az 1008/2008/EK, a 996/2010/EU, a 376/2014/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 2014/30/EU és a 2014/53/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv módosításáról, valamint az 552/2004/EK és a 216/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 3922/91/EGK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. július 4-i 2018/1139/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
19. § *
1. Fékhatásmérő.
2. * Az ATM/ANS-rendszerek erősáramú táppontjai, a tartalékenergia-ellátó gépegységek, valamint a szünetmentes berendezések.
3. * Az ATM/ANS-rendszerekhez tartozó, 10 kW-nál nagyobb névleges hűtő- vagy fűtőteljesítményű berendezések, amelyek az ATM/ANS-rendszer megfelelő termikus környezetét biztosítják.
4. Mágneses és digitális adatrögzítők.
5. Légiforgalmi szimulátor, amelyet légiforgalmi irányító előzetes munkahelyi gyakorlati képzés során (pre-OJT) alkalmaznak.
6. Repülőgép bevezető rendszer (VDGS).
A | B | C | ||||
1 | Rendszer megnevezése | Ellenőrzés | ||||
Földi (hónap) | Légi (hónap) | |||||
2 | Légtérgazdálkodási rendszerek | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
3 | A légiforgalmi áramlás szervezésének rendszerei | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
4 | A légiforgalmi szolgálatok rendszerei, különösen a repülési adatokat feldolgozó rendszerek, a légtérellenőrzési adatokat feldolgozó rendszerek és az ember-gép interfészrendszerek | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
5 | Kommunikációs rendszerek, bele- értve a föld-föld/ világűr, levegő-föld és levegő-levegő/ világűr kommunikációt lehetővé tevő rendszereket | Légi-földi adatkap- csolati kommuni- káció | VDL Mode 2 | Karbantartási utasítás szerint | – | |
6 | Levegő-föld hang kommunikáció | VHF 25 kHz | 3 | Új telepítési helyen történő üzembe helyezéskor | ||
7 | VHF 8,33 kHz | 3 | Új telepítési helyen történő üzembe helyezéskor | |||
8 | Föld-föld kommunikációs alkalmazások | AMHS | 1/6 | – | ||
9 | DRS (Digital Radio System | 6 | – | |||
10 | Föld-föld kommunikációs hálzatok | AFTN | 1/6 | – | ||
11 | CIDIN | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
12 | LAN-WAN pont- pont között | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
13 | RTDS | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
14 | Föld-föld hang kommunikáció | VoIP | 3 | – | ||
15 | ATS Voice | 3 | – | |||
16 | Navigációs rendszerek | Navigációs segédeszközök | NDB | 3/6 | 24xx * | |
17 | QFS (Repülőtéri NDB) | Karbantartási utasítás szerint | 12xx | |||
18 | VOR | 3/6 | 12xx | |||
19 | DME | 3/6 vagy karbantartási utasítás szerint | 12xx | |||
20 | ILS | 1/3/6 vagy karbantartási utasítás szerint | 6x * | |||
21 | MKR | Karbantartási utasítás szerint | 6x | |||
22 | GBAS | Karbantartási utasítás szerint | Üzembe helyezéskor és az ICAO által meghatározott esetben | |||
23 | Repülőtéri fénytechnikai berendezések | PAPI, Futópályák fénytechnikai rendszerei | Karbantartási utasítás szerint | 12xx | ||
24 | Biztonsági és ellenőrzési navigáció | VDF | Karbantartási utasítás szerint | – | ||
25 | Légtérellenőrző rendszerek | Elsődleges radar | En-route | 1/6/12 | Üzembe helyezéskor | |
26 | App | 1/6/12 | Üzembe helyezéskor | |||
27 | SMR | 1/3/6/12 | – | |||
28 | Másodlagos radar | Mode A/C | 1/6/12 | Üzembe helyezéskor | ||
29 | Mode S | 1/6/12 | Üzembe helyezéskor | |||
30 | Multilateration | WAM | Karbantartási utasítás szerint | – | ||
31 | LAM | 1/3/6 | – | |||
32 | ADS-B | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
33 | SDDS | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
34 | ASMGCS | 1/3/6 | – | |||
35 | LIDAR | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
36 | A légiforgalmi tájékoztató szolgálatok rendszerei | Karbantartási utasítás szerint | – | |||
37 | A meteorológiai szolgálatok által használt, meteorológiai adatok felhasználására szolgáló rendszerek | 1/6/12 | – | |||