AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,
tekintettel a mezőgazdasági termékpiacok közös szervezésének létrehozásáról és a 922/72/EGK, a 234/79/EGK, az 1037/2001/EK és az 1234/2007/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletre * és különösen annak 18. cikke (2) bekezdésére,
tekintettel a mezőgazdasági termékpiacok közös szervezésével kapcsolatos egyes támogatások és visszatérítések megállapítására vonatkozó intézkedések meghatározásáról szóló, 2013. december 16-i 1370/2013/EU tanácsi rendeletre * és különösen annak 4. cikke (2) bekezdésének b) pontjára,
tekintettel a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról és a 352/78/EGK, a 165/94/EK, a 2799/98/EK, a 814/2000/EK, az 1290/2005/EK és a 485/2008/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1306/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletre * és különösen annak 62. cikke (2) bekezdésének b) pontjára,
mivel:
(1) A tagállamokban a COVID19-világjárvány kezelése érdekében bevezetett széles körű szállítási korlátozások miatt a tej- és tejtermékágazatban bizonyos termékek iránt csökkent a kereslet. A betegség terjedése és a bevezetett intézkedések korlátozzák a munkaerő rendelkezésre állását, ami különösen a tejtermelés, -begyűjtés és -feldolgozás szakaszait veszélyezteti. Ezenkívül az üzletek, szabadtéri piacok, éttermek és más vendéglátóipari létesítmények kötelező bezárása megbénította a vendéglátóipar működését, aminek következtében jelentősen megváltozott a tej és a tejtermékek iránti kereslet szerkezete. Terméktől függően hagyományosan a vendéglátóipar részesedése az uniós tej- és tejtermékfogyasztásban körülbelül 10-20%. Emellett az uniós és világpiaci felvásárlók körében a szerződések felmondása, valamint - további áresésekre számítva - az új szerződések megkötésének elhalasztása jellemző.
(2) Ennek következtében a nyerstej-feldolgozás a szokásos piaci kereslet kielégítésén felül részben az ömlesztett, hosszú eltarthatósági idejű, kevésbé munkaigényes, raktározható termékek, például a sovány tejpor és a vaj előállítása felé mozdult el.
(3) A kereslet és a kínálat közötti egyensúlyhiány csökkentése érdekében helyénvaló magántárolási támogatást nyújtani a sovány tejporra.
(4) Az (EU) 2016/1238 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet * és az (EU) 2016/1240 bizottsági végrehajtási rendelet * megállapítja a magántárolási támogatás végrehajtására vonatkozó szabályokat. Amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik, a sovány tejporra nyújtandó magántárolási támogatásra az (EU) 2016/1238 felhatalmazáson alapuló rendelet és az (EU) 2016/1240 végrehajtási rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
(5) A rendszer gyors és rugalmas működésének biztosítása érdekében a támogatás összegét előzetesen rögzíteni kell. Az 1370/2013/EU rendelet 4. cikkének megfelelően az előzetesen rögzített magántárolási támogatás összegének a tárolási költségeken és más releváns piaci szempontokon kell alapulnia. Indokolt megállapítani az érintett termékek be- és kitárolásának fix költségeire vonatkozó támogatás összegét, és rögzíteni a tárolás és a finanszírozás költségeire a tárolási napok száma alapján nyújtandó támogatás összegét.
(6) Az adminisztratív hatékonyság és az egyszerűsítés érdekében indokolt, hogy a kérelmek csak a már betárolt tejporra vonatkozzanak, és célszerű eltekinteni a biztosítéki kötelezettségtől. Ehhez helyénvaló meghatározni a tárolási időszakot.
(7) Az adminisztratív hatékonyság és az egyszerűsítés érdekében meg kell határozni az egyes kérelmekben feltüntetett termékek minimális mennyiségét.
(8) A COVID19-világjárvány terjedésének korlátozása érdekében hozott intézkedések megnehezíthetik az (EU) 2016/1240 végrehajtási rendelet 60. cikkében előírt, a magántárolási támogatás tekintetében végzendő helyszíni ellenőrzésekre vonatkozó követelményeknek való megfelelést. Ezért helyénvaló rugalmasságot biztosítani az intézkedések által érintett tagállamok számára és meghosszabbítani a betároláskor esedékes ellenőrzések elvégzésére rendelkezésre álló időszakot, vagy lehetővé tenni azok helyett egyéb releváns bizonyítékok felhasználását, illetve az előre be nem jelentett ellenőrzések kötelezettségének megszüntetését. Ezért e rendelet alkalmazásában el kell térni az (EU) 2016/1240 végrehajtási rendelet egyes rendelkezéseitől.
(9) Annak érdekében, hogy az intézkedés azonnali hatást gyakoroljon a piacra és hozzájáruljon az árak stabilizálásához, indokolt előírni, hogy e rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetése napját követő napon lépjen hatályba,
(10) Az e rendeletben előírt intézkedések összhangban vannak a mezőgazdasági piacok közös szervezésével foglalkozó bizottság véleményével,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
(1) Ez a rendelet az 1308/2013/EU rendelet 17. cikke első albekezdésének g) pontja szerinti, a sovány tejporra nyújtott magántárolási támogatásról (a továbbiakban: támogatás) rendelkezik.
(2) Amennyiben e rendelet másképp nem rendelkezik, az (EU) 2016/1238 felhatalmazáson alapuló rendelet és az (EU) 2016/1240 végrehajtási rendelet rendelkezéseit kell alkalmazni.
A támogatásra való jogosultsághoz a sovány tejpornak megbízható és kifogástalan kereskedelmi minőségűnek, illetve uniós eredetűnek kell lennie. A terméknek meg kell felelnie az (EU) 2016/1238 felhatalmazáson alapuló rendelet VI. mellékletének VI. szakaszában meghatározott követelményeknek.
(1) A támogatási kérelmeket 2020. május 7-től lehet benyújtani. A kérelmek benyújtásának határideje 2020. június 30.
(2) A kérelmeknek a már betárolt termékekre kell vonatkozniuk.
(3) A legkisebb mennyiség kérelmenként 10 tonna.
(1) A támogatás összege a következőképpen kerül megállapításra:
a) a fix tárolási költségekre 5,11 EUR/tárolt tonna;
b) a szerződéses tárolási időszakra 0,13 EUR/tonna/nap. *
(2) A szerződéses tárolási időszak vége a kitárolás napját megelőző nap.
(3) Támogatás csak akkor nyújtható, ha a szerződéses tárolási időszak hossza 90 és 180 nap között van.
(1) Az (EU) 2016/1240 végrehajtási rendelet 60. cikkének (1) és (2) bekezdésétől eltérve, amennyiben a COVID19-világjárvány kezelése érdekében bevezetett intézkedések (a továbbiakban: intézkedések) miatt a kifizető ügynökség nem tudja kellő időben elvégezni az említett rendelet 60. cikkének (1) és (2) bekezdésében említett ellenőrzéseket, az érintett tagállam:
a) a 60. cikk (1) bekezdésének első albekezdése értelmében az említett ellenőrzések elvégzésére rendelkezésre álló időszakot az intézkedések végét követő legfeljebb 30 nappal meghosszabbítja; vagy
b) az intézkedések alkalmazási időszaka alatt az ellenőrzéseket releváns bizonyítékokkal - többek között földrajzi koordinátákkal ellátott fényképekkel vagy egyéb, elektronikus formátumú bizonyítékokkal - helyettesíti.
(2) Az (EU) 2016/1240 végrehajtási rendelet 60. cikke (3) bekezdésének első albekezdésétől eltérve a kifizető ügynökség, amennyiben az intézkedések miatt nem tudja elvégezni az előre be nem jelentett helyszíni ellenőrzéseket, az intézkedések végrehajtásának időtartama alatt nem köteles előre be nem jelentett ellenőrzéseket végezni.
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon lép hatályba.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2020. április 30-án.
a Bizottság részéről
az elnök
Ursula VON DER LEYEN