(EGT-vonatkozású szöveg)
AZ EURÓPAI BIZOTTSÁG,
tekintettel az Európai Unió működéséről szóló szerződésre,
tekintettel a Közösségben a légi járatok működtetésére vonatkozó közös szabályokról szóló, 2008. szeptember 24-i 1008/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletre * és különösen annak 9. cikke (1b) bekezdésére,
mivel:
(1) A Covid19-világjárvány a légi közlekedés hirtelen visszaeséséhez vezetett a kereslet jelentős csökkenése, valamint a tagállamok és harmadik országok által a járvány megfékezése érdekében hozott közvetlen intézkedések következtében.
(2) Az említett körülményeket a légi fuvarozók nem tudják befolyásolni, és a légi járatoknak a légi fuvarozók általi, emiatt bekövetkező önkéntes vagy kötelező törlése az e körülményekre adott szükséges válasz.
(3) Az uniós légi fuvarozók továbbra is olyan likviditási problémákkal szembesülnek, amelyek - az 1008/2008/EK rendelet 9. cikkének (1) bekezdése értelmében - kiválthatják működési engedélyük felfüggesztését, visszavonását vagy ideiglenes engedéllyel való felváltását anélkül, hogy ennek bekövetkeztét strukturális gazdasági szükséglet indokolná. Az ideiglenes engedély megadása negatív jelzést küldhet a piacnak az adott légi fuvarozó túlélési képességéről, ami viszont súlyosbítaná az egyébként átmeneti pénzügyi problémákat.
(4) Az (EU) 2020/696 európai parlamenti és tanácsi rendelet * lehetővé tette a tagállamok illetékes engedélyező hatóságai számára, hogy a 2020. március 1. és 2020. december 31. közötti időszakban a pénzügyi teljesítmény ezen időszak alatti értékelése alapján ne vonják vissza vagy függesszék fel a működési engedélyt, feltéve, hogy ez nem veszélyezteti a biztonságot, és valós esély mutatkozik a pénzügyi helyzet 12 hónapon belüli kielégítő rendezésére. Az (EU) 2020/696 rendelet továbbá felhatalmazta a Bizottságot a 9. cikk (1a) bekezdésében említett, 2020. március 1-jétől 2020. december 31-ig tartó időszak meghosszabbítására.
(5) Az 1008/2008/EK rendelet 9. cikke (1c) bekezdésének megfelelően a Bizottság 2020. november 13-án összefoglaló jelentést nyújtott be az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak.
(6) A Bizottság összefoglaló jelentése hangsúlyozza, hogy a 2020 áprilisa és augusztusa közötti fokozatos növekedés ellenére a légi forgalom szintje 2020 szeptemberében még mindig jelentősen alacsonyabb volt, mint 2019 azonos időszakában. Az Eurocontrol adatai szerint a légi forgalom 2020. november 25-én 63%-kal maradt el a 2019. november 25-i szinthez képest.
(7) Bár nehéz pontos előrejelzést adni a légi forgalom fellendülésével kapcsolatban, értelemszerűen várható, hogy a közeljövőben, egészen 2021. december végéig nem fog változni a helyzet. Az Eurocontrol legutóbbi, 2020. szeptemberi légi forgalmi előrejelzése alapján (mely feltételezi, hogy a tagállamok között nincs összehangolva az operatív eljárások bevezetése és a nemzeti korlátozások feloldása) 2021 februárjában a légi forgalom várhatóan 50%-kal alacsonyabb lesz, mint 2020 februárjában. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint a hetente nyilvántartásba vett Covid19-esetek száma Európában 2020. november 22-én elérte az 1,77 milliót (ez a világszinten rögzített új esetek 44%-a), ami jelentősen meghaladja a 2020 tavaszán nyilvántartásba vett esetek számát. Az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ adatai azt mutatják, hogy az Európai Gazdasági Térség és az Egyesült Királyság esetében a regisztrált Covid19-esetek 14 napos összesített aránya 2020 nyara óta folyamatosan növekszik. A központ 2020. november 22-i heti felügyeleti jelentése szerint az arány 100 000 főre vetítve 549 fő volt (országonként a legkevesebb 58, a legtöbb 1186 eset).
(8) Észszerűen úgy tekinthetjük, hogy a légi forgalom tartós csökkenése a Covid19-világjárvány hatásának a következménye. A fogyasztói bizalomra vonatkozóan a Covid19 nyomán rendelkezésre álló adatok alapján 2020 áprilisában még a válaszadók mintegy 60%-a gondolta úgy, hogy a világjárványt követő néhány hónapon belül valószínűleg újra igénybe veszi a légi közlekedést, ez az arány 2020 júniusában 45%-ra csökkent. A rendelkezésre álló adatok tehát egyértelműen arra utalnak, hogy kapcsolat áll fenn a Covid19-világjárvány és a légi közlekedés iránti fogyasztói kereslet között, és nem volt más olyan esemény, amely magyarázatot adhatna a légi közlekedés iránti kereslet csökkenésére.
(9) A Bizottság összefoglaló jelentése azt mutatja, hogy a tagállamok által augusztus közepe óta az új Covid19-esetekre válaszul bevezetett, gyakran nagyon rövid határidővel bejelentett nemzeti, koordinálatlan korlátozások, karanténkövetelmények és tesztelési intézkedések szintén gyengítik a fogyasztói bizalmat, és csökkentik a légi forgalom iránti keresletet.
(10) Tekintettel a repülőjegy-foglalások rendkívül alacsony szintjére, a fent említett járványügyi és légi forgalmi előrejelzésekre, valamint a Covid19-világjárvány megfékezését célzó nemzeti intézkedésekkel kapcsolatos bizonytalanságra és kiszámíthatatlanságra, észszerűen feltételezhető, hogy a légi forgalom és utaskereslet Covid19-világjárványnak tulajdonítható alacsony szintje 2021-ben is fennmarad. Még éveken át nem várható, hogy a légi forgalom visszaáll a Covid19-et megelőző szintre. Ebben a szakaszban azonban még korai megállapítani, hogy a kapacitásban bekövetkező csökkenés 2021 után is hasonlóan jelentős mértékben folytatódik-e.
(11) Az ilyen alacsony szintű légi forgalom és utaskereslet olyan folyamatos likviditási problémákat okozhat az uniós légi fuvarozók számára a 2020. december 31. és 2021. december 31. közötti időszakban, amelyek kiválthatják működési engedélyük felfüggesztését, visszavonását vagy ideiglenes engedéllyel való felváltását anélkül, hogy ennek bekövetkeztét strukturális gazdasági szükséglet indokolná.
(12) Ezért helyénvaló lehetővé tenni az illetékes engedélyező hatóságok számára, hogy a 2020. március 1. és 2021. december 31. közötti meghosszabbított időszakban elvégzett pénzügyi teljesítményértékelések alapján ne függesszék fel vagy vonják vissza a működési engedélyt, feltéve, hogy az nem veszélyezteti a biztonságot, és a következő 12 hónapon belül valós esély mutatkozik a pénzügyi helyzet kielégítő rendeződésére. A említett időszak végén az uniós légi fuvarozót alá kell vetni az 1008/2008/EK rendelet 9. cikkének (1) bekezdésében meghatározott eljárásnak.
(13) A jogbizonytalanság elkerülése érdekében - különösen az engedélyező hatóságokok és a légi fuvarozók tekintetében - ezt a rendeletet az 1008/2008/EK rendelet 25b. cikkében részletezett sürgősségi eljárás keretében kell elfogadni, és annak az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon sürgősen hatályba kell lépnie,
ELFOGADTA EZT A RENDELETET:
Az 1008/2008/EK rendelet 9. cikkének (1a) bekezdése helyébe a következő szöveg lép:
„(1a) Az (1) bekezdésben említett, 2020. március 1. és 2021. december 31. között elvégzett értékelések alapján az illetékes engedélyező hatóság az említett időszak vége előtt dönthet úgy, hogy nem függeszti fel vagy vonja vissza az uniós légi fuvarozó működési engedélyét, feltéve, hogy az nem veszélyezteti a biztonságot, és a következő 12 hónapon belül valós esély mutatkozik a pénzügyi helyzet kielégítő rendeződésére. A hatóság a 12 hónapos időszak végén felülvizsgálja az adott uniós légi fuvarozó teljesítményét, és határoz arról, hogy az (1) bekezdés alapján a működési engedélyt fel kell-e függeszteni vagy vissza kell-e vonni, és ideiglenes engedélyt kell-e kiadni.”
Ez a rendelet az Európai Unió Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon lép hatályba.
Ez a rendelet teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi tagállamban.
Kelt Brüsszelben, 2020. december 16-án.
a Bizottság részéről
az elnök
Ursula VON DER LEYEN