A jogszabály mai napon ( 2024.11.21. ) hatályos állapota.
A jelek a bekezdések múltbeli és jövőbeli változásait jelölik.

 

62/2021. (II. 12.) Korm. rendelet

a Gazdaság-újraindítási Akcióterv keretében a kistelepülési üzletek támogatásáról * 

A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A rendelet hatálya, költségvetési támogatás célja, forrása, és a lebonyolító szerv kijelölése

1. § (1) A kistelepülések népességmegtartó erejének növelése, a kistelepülésen élők életszínvonalának emelése, valamint az alapvető szolgáltatások mennyiségileg és minőségileg magasabb színvonalú hozzáférhetővé tétele érdekében az e rendeletben meghatározott feltételekkel a központi költségvetésből vissza nem térítendő költségvetési támogatás igényelhető.

(2) A költségvetési támogatás forrása a 2021. évben a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény 1. melléklet XLVII. Gazdaságvédelmi Alap fejezet, 2. Fejezeti kezelésű előirányzatok cím, 1. Gazdaságvédelmet szolgáló miniszterelnökségi fejezeti kezelésű előirányzatok alcím, 1. Magyar Falu Program jogcímcsoporton meghatározott keretösszeg, a 2022. évtől kezdődően az adott évi központi költségvetés Magyar Falu Program előirányzatán meghatározott keretösszeg.

(3) Az e rendelet szerinti költségvetési támogatással kapcsolatos lebonyolító szervi feladatokat a Bethlen Gábor Alapkezelő Közhasznú Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: lebonyolító szerv) látja el. A lebonyolító szerv a feladatait a Széchenyi Programiroda Tanácsadó és Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság bevonásával látja el.

2. Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában

1. állami támogatás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. § 1. pontja szerinti támogatás,

1a. *  átlátható formában nyújtott támogatás: olyan támogatás, amelynél előzetesen, kockázatértékelés nélkül kiszámítható a bruttó támogatástartalom,

2. áttelepítés: ha

a) a kérelmet benyújtó beruházó vagy a kérelmet benyújtó beruházóval egy vállalatcsoportba tartozó beruházó azonos vagy hasonló tevékenységet vagy annak egy részét az EGT megállapodás egyik szerződő felének területén található létesítményből az EGT megállapodás egy másik szerződő felének területén található azon létesítménybe helyezi át, ahol a támogatott beruházásra sor kerül,

b) az eredeti, valamint a támogatott létesítményben előállított termék vagy nyújtott szolgáltatás legalább részben ugyanazokat a célokat szolgálja, és ugyanazon fogyasztói típus keresletét vagy igényeit elégíti ki, és

c) a kérelmet benyújtó beruházó vagy a kérelmet benyújtó beruházóval egy vállalatcsoportba tartozó vállalkozás valamely, az EGT-n belüli eredeti létesítményében folytatott azonos vagy hasonló tevékenység körében munkahelyek szűnnek meg,

3. *  azonos vagy hasonló tevékenység: a 651/2014/EU bizottsági rendelet (a továbbiakban: 651/2014/EU bizottsági rendelet) 2. cikk 50. pontja szerinti tevékenység,

3a. *  bérköltség: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 31. pontja szerinti költség,

3b. *  bruttó támogatási egyenérték: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 22. pontja szerinti támogatási összeg,

3c. *  diszkont kamatláb: a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 3. pontja szerinti kamatláb,

4. *  egy és ugyanazon vállalkozás: az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése és az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 2. cikk 2. pontja szerinti vállalkozás,

5. egyetemes postai szolgáltatás: a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény (a továbbiakban: Postatv.) 6. §-a szerinti szolgáltatás,

6. egyetemes postai szolgáltató: a Postatv. 18. § (1) bekezdése szerinti gazdálkodó szervezet,

7. elektronikus út: az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény szerinti elektronikus forma,

7a. *  elsődleges mezőgazdasági termelés: az Európai Unió működéséről szóló szerződés I. mellékletében felsorolt növények vagy állati eredetű termék előállítása, ide nem értve bármely, az azok lényegi tulajdonságát megváltoztató tevékenységet,

8. elszámolható költség: a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 6. pontja szerinti költség,

9. * 

10. felújítás: a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 3. § (4) bekezdés 8. pontjában meghatározott tevékenység,

11. foglalkoztatottak számának nettó növekedése: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 32. pontja szerinti növekedés,

12. forgalmazás: a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény (a továbbiakban: Kertv.) 2. § 5. pontja szerinti tevékenység,

13. főtevékenység: az a tevékenység, amelyből a támogatás igénylőjének a támogatási kérelem benyújtását megelőző 6 hónapban a legtöbb bevétele, de legalább bevételének több, mint fele származott,

14. független harmadik fél: olyan vállalkozás, amely nem minősül egy másik meghatározott vállalkozás vonatkozásában a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklet 3. cikk (2) bekezdése szerinti partnervállalkozásnak vagy (3) bekezdése szerinti kapcsolt vállalkozásnak,

15. gazdasági társaság: a Polgári Törvénykönyv szerinti gazdasági társaság,

16. gyógyszer: a biztonságos és gazdaságos gyógyszer- és gyógyászatisegédeszköz-ellátás, valamint a gyógyszerforgalmazás általános szabályairól szóló 2006. évi XCVIII. törvény (a továbbiakban: Gyftv.) 67. § (2) bekezdése szerinti, a gyógyszerészeti államigazgatási szerv által gyógyszertáron kívül is forgalmazhatóként engedélyezett gyógyszer,

17. hátrányos helyzetű munkavállaló: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 4. pontja szerinti munkavállaló,

18. induló beruházás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 49. pontja szerinti beruházás,

18a. *  kapcsolt vállalkozás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklet 3. cikk (3) bekezdése szerinti kapcsolt vállalkozás,

19. kiskereskedelmi tevékenység: a Kertv. 2. § 13. pontja szerinti tevékenység,

20. kis- és középvállalkozás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklete szerinti kis- és középvállalkozás,

21. kistelepülés: a Belügyminisztérium által nyilvántartott, a támogatási kérelem benyújtása évének vagy azt megelőző év január 1-jén 2000 fő vagy ennél kevesebb állandó lakosságszámmal rendelkező település,

22. kisvállalkozás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklete szerinti kisvállalkozás,

23. költségvetési támogatás: az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 1. § 14. pontja szerinti támogatás,

24. * 

25. megváltozott munkaképességű munkavállaló: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 3. pontja szerinti munkavállaló,

26. napi fogyasztási cikk: a Kertv. 2. § 18a. pontja szerinti fogyasztási cikk,

27. napi fogyasztási cikket értékesítő üzlet: a Kertv. 2. § 18b. pontja szerinti üzlet,

28. nehéz helyzetben lévő vállalkozás: a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 6. § (4a) és (4b) bekezdése szerinti vállalkozás,

29. postai közreműködő: a Postatv. 2. § 33. pontja szerinti gazdálkodó szervezet,

30. saját forrás: a kedvezményezett által a támogatott tevékenység megvalósításához biztosított pénzbeli önrész, amelybe az államháztartás alrendszereiből pályázat útján és egyedi döntéssel nyújtott támogatás, valamint az Európai Unió intézményei, ügynökségei, közös vállalkozásai vagy más szervei által központilag kezelt, a tagállam ellenőrzése alá közvetlenül vagy közvetve nem tartozó uniós finanszírozás nem számít be,

31. súlyosan hátrányos helyzetű munkavállaló: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 99. pontja szerinti munkavállaló,

32. személyi jellegű ráfordítás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 88. pontja szerinti ráfordítás,

33. szövetkezet: a Polgári Törvénykönyv szerinti szövetkezet,

34. támogatási intenzitás: a támogatástartalom és az elszámolható költségek jelenértékének hányadosa, százalékos formában kifejezve,

35. támogatástartalom: a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 19. pontja szerinti tartalom,

35a. *  támogató: az 1. § (2) bekezdése szerinti előirányzat felett irányító szervként kijelölt miniszter,

36. * 

37. új vállalkozás: az a vállalkozás, amely nem rendelkezik lezárt üzleti évvel, vagy olyan támogatásra jogosult, amely az e rendelet hatálybalépését megelőző 12 hónapon belül jött létre,

38. üzlet: a Kertv. 2. § 27. pontjában meghatározott épület, épületrész vagy helyiség.

II. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁS FELTÉTELEI

3. A költségvetési támogatásban részesíthetők köre

3. § (1) E rendelet alapján költségvetési támogatás nyújtható

a) az olyan gazdasági társaság, egyéni vállalkozó vagy szövetkezet részére, amely kistelepülésen kiskereskedelmi tevékenység keretében napi fogyasztási cikket értékesítő üzletet üzemeltet, és az üzlet főtevékenysége az élelmiszer jellegű bolti vegyes kereskedelem, vagy

b) az olyan már működő vagy újonnan induló gazdasági társaság, egyéni vállalkozó vagy szövetkezet részére, amely kistelepülésen kiskereskedelmi tevékenység keretében vállalja napi fogyasztási cikket értékesítő üzlet üzemeltetését, ahol ilyen üzlet nem működik.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja alkalmazásában üzlet alatt a támogatás igénylője által megjelölt kistelepülésen az üzlet kialakításának helyt adó ingatlant is érteni kell, ha a támogatás igénylője vállalja, hogy a támogatott tevékenység – ide nem értve a 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti költségvetési támogatás felhasználását – megvalósulását követően haladéktalanul megszerzi az üzlet működtetéséhez szükséges működési engedélyt, vagy az üzlet üzemeltetésére irányuló szándékát a kereskedelmi hatóságnak bejelenti.

4. A támogatható tevékenységek

4. § (1) A költségvetési támogatás kistelepülésen működési engedéllyel rendelkező, illetve bejelentett üzlet kialakításához, fejlesztéséhez, valamint az üzlet fenntartása érdekében szükséges foglalkoztatási költségek csökkentéséhez igényelhető az e rendeletben meghatározottak szerint.

(2) Költségvetési támogatás nyújtható

a) az üzlet

aa) külső és belső felújítására, ideértve az épületgépészeti korszerűsítést is,

ab) bővítésére, építésére,

ac) akadálymentesítésére,

b) a kiskereskedelmi tevékenység és a támogatási kérelemben vállalt egyéb szolgáltatás folytatásához szükséges eszközök, különösen a berendezési bútorzat, melegentartó eszköz, hűtőpult, hűtő, feldolgozógép, sütő, kelesztő gép, pénztárgép, számítógép, POS terminál, illetve az elektronikai eszközökhöz kapcsolódó immateriális javak (szoftver, licencdíj) beszerzésére,

c) az üzlet és a vállalt szolgáltatás hatékony üzemeltetése érdekében indokolt képzés költségeire,

d) az üzletnek helyet adó ingatlan adásvétele során a vételár megfizetéséhez,

e) az üzletben a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 294. § (1) bekezdés f) pontja szerinti munkavégzésre – kivéve a vállalkozási és megbízási szerződés, a gazdasági társaság felügyelő bizottsági tagság tevékenység ellátására – irányuló jogviszonyban álló személy (a továbbiakban: foglalkoztatott) munkabéréhez kapcsolódóan a munkáltatót terhelő közterhek megfizetéséhez.

(3) Költségvetési támogatás több támogatható tevékenységre is igényelhető egyidejűleg.

5. § (1) A költségvetési támogatás mértéke

a) a 4. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott tevékenység esetében az elszámolható költség legfeljebb 80%-a, de legfeljebb 50 000 000 forint,

b) a 4. § (2) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott tevékenység esetében az elszámolható költség legfeljebb 75%-a, de legfeljebb 12 000 000 forint,

c) a 4. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott tevékenység esetében legfeljebb a vételár 50%-a, de legfeljebb 5 000 000 forint,

d) *  a 4. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott tevékenység esetében – az e) pontban foglaltak kivételével – legfeljebb a költségvetési támogatással érintett foglalkoztatott után fizetendő, a munkáltatót terhelő közterhek adott évre számított összege azzal, hogy az e rendelet hatálybalépésének évében, és az azt követő évben legfeljebb két fő foglalkoztatott tekintetében igényelhető a támogatás, ezt követően legfeljebb egy fő tekintetében igényelhető a támogatás a 29. § (1) bekezdés a) pontja szerinti fenntartási időszak végéig,

e) *  a 4. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott tevékenység esetében, ha a támogatás igénylője egyéb szolgáltatásként postai közreműködői tevékenység ellátását is vállalja, a d) pontban meghatározott költségvetési támogatás összegének kétszerese.

(1a) *  Egyéb szolgáltatásként postai közreműködői tevékenység ellátásának vállalása esetén az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy az e szolgáltatás ellátásához szükséges eszközbeszerzés esetén a költségvetési támogatás mértéke az elszámolható költség legfeljebb 100%-a.

(2) Ha a III. Fejezetben meghatározott állami támogatási szabályok az (1) bekezdésben meghatározott intenzitási mértéknél alacsonyabb mértékű intenzitásról rendelkeznek, akkor a III. Fejezetben meghatározott állami támogatási jogcímek rendelkezései az irányadóak a támogatási intenzitás és a támogatási összeg megállapításánál.

5. A költségvetési támogatás feltételei

6. § A költségvetési támogatás igénybevételének feltétele, hogy

a) figyelemmel az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 75. §-ában foglalt rendelkezésekre is, a támogatás igénylője a támogatási kérelem benyújtásakor

aa) rendelkezik üzleti tervvel,

ab) *  nyilatkozatot tesz a támogatási kérelem benyújtását megelőző három évben (háromszor háromszázhatvanöt nap során) saját jogon, illetve ha egy és ugyanazon vállalkozásnak minősül más vállalkozással, az egy és ugyanazon vállalkozás jogán kapott valamennyi, a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 1. pontja szerinti csekély összegű támogatás euróban kifejezett összegéről, a támogatóról, a támogatási vagy egyéb szerződés számáról és a támogatástartalomról szóló határozat számáról,

ac) igazolja, hogy nincs az állami adó és vámhatóság által adók módjára behajtandó köztartozása, illetve lejárt esedékességű adótartozása, kivéve, ha az adóhatóság számára fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett, és azt a vonatkozó döntés hitelesített másolatával igazolja, vagy a támogatói okirat kiadásáig a tartozását rendezi,

ad) benyújtja a támogatott tevékenység bekerülési költséget tartalmazó költségtervet,

ae) nyilatkozik az üzlethelyiségben közösségi tér kialakításának szándékáról,

af) nyilatkozik az egyetemes postai szolgáltatás nyújtásában való közreműködési szándékáról,

ag) nyilatkozik a gyógyszertáron kívüli gyógyszerforgalmazási szándékáról, feltéve, hogy az üzletnek helyet adó településen a Gyftv. 3. § 16–19. pontja szerinti gyógyszertárra a gyógyszerészeti államigazgatási szerv közhiteles nyilvántartása szerint hatályos létesítési vagy működési engedély nincs,

ah) csatolja az üzletre vonatkozóan a főtevékenységet alátámasztó könyvelői vagy könyvvizsgálói igazolást,

ai) csatolja a költségvetési támogatással érintett üzlet helye szerinti település jegyzője által kiadott igazolást a településen hatályos működési engedéllyel rendelkező, illetve bejelentett, napi fogyasztási cikkeket a fogyasztók részére forgalmazó üzletek számáról,

aj) a közszolgáltatási csekély összegű támogatási kérelemhez csatolja a veszteséges működést igazoló – számviteli dokumentáción alapuló könyvelői nyilatkozattal kiegészített – ügyvezetői nyilatkozatot,

ak) ingatlanvásárlás esetén az adásvétel vonatkozásában a megkötött előszerződést benyújtja,

al) – ha a költségvetési támogatással érintett üzlet nem a kedvezményezett tulajdonában van – a kérelemhez benyújtja a használatot igazoló okiratot, valamint a támogatási kérelemben megfogalmazott, az ingatlant érintő tevékenység megvalósításához a tulajdonosi hozzájárulást, és

am) nyilatkozik, hogy e rendelet szerint induló vállalkozásnak minősül-e,

b) a támogatás igénylője a támogatói okirat kiadásához

ba) igazolja, hogy nem minősül nehéz helyzetben levő vállalkozásnak, kivéve azt az esetet, ha 2019. december 31-én nem volt nehéz helyzetben, de 2020. január 1. és 2021. június 30. között nehéz helyzetbe került, nem szükséges azonban igazolás a 12. § (2) és (3) bekezdése szerinti esetekben,

bb) igazolja, hogy nem áll rendezetlen támogatás-visszafizetési kötelezettség hatálya alatt valamely, az Európai Bizottság által hozott, állami támogatás visszafizettetésére irányuló, Magyarországnak címzett határozat alapján, nem szükséges azonban igazolás a 12. § (3) bekezdése szerinti esetben,

bc) *  igazolja a 11. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott kötelező biztosíték rendelkezésre állását, ha azt a támogatói okirat tartalmazza, * 

bd) ha a támogatás igénylője a postai közreműködői tevékenység, illetve a postai közreműködői tevékenységhez kapcsolódó egyéb, az egyetemes postai szolgáltató által meghatározott tevékenységet lát el, az erre vonatkozó szerződés másolatát bemutatja,

be) ha vállalta gyógyszer forgalmazását, a gyógyszer beszerzésére vonatkozó szerződés másolatát bemutatja,

bf) *  ha egyéb tevékenység folytatását is vállalta, igazolja a vállalt tevékenység folytatásához szükséges engedélyek beszerzését,

bg) *  igazolja a munkavállaló hátrányos helyzetét vagy megváltozott munkaképességét, ha a költségvetési támogatást a 21. § vagy a 22. § szerinti jogcímen kívánja igénybe venni, és

bh) * 

bi) *  nyilatkozik arról, hogy nem áll fenn harmadik személy irányában olyan kötelezettsége, amely a költségvetési támogatás céljának megvalósulását meghiúsíthatja,

c) a kedvezményezett a költségvetési támogatás folyósításához

ca) * 

cb) nyilatkozik arról, hogy a támogatói okirat kiadásakor nincs költségvetési támogatás jogosulatlan, jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása miatt köztartozása,

cc) *  ingatlanvásárlásra igényelt költségvetési támogatás esetén az adásvételi, illetve lízingszerződés másolatát csatolja,

cd) a 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti költségvetési támogatás esetén hitelt érdemlően igazolja az igényelt költségvetési támogatás mértékének megállapításához szükséges munkabér és munkáltatót terhelő közterhek mértékét, a jogviszony fennállását, munkaidő mértékét, az üzletben foglalkoztatottak számát,

ce) *  igazolja a 11. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott kötelező biztosíték rendelkezésre állását, ha azt a támogatói okirat tartalmazza, * 

cf) *  a 4. § (2) bekezdés d) pontja szerinti költségvetési támogatás esetén igazolja a 11. § (2) bekezdésében meghatározott kötelező biztosíték rendelkezésre állását, és * 

cg) *  igazolja a 11. § (3) bekezdésében meghatározott választott biztosíték rendelkezésre állását. * 

7. § (1) A 3. § (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a 6. § a) pont aj) és cd) alpontját nem, új vállalkozás esetén a 6. § a) pont ab) alpontját sem kell alkalmazni.

(2) A 3. § (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a támogatás igénylője a 6. §-ban meghatározottak mellett nyilatkozik az üzlet működési engedélyének megszerzéséről, illetve az üzlet üzemeltetésére irányuló szándéknak a kereskedelmi hatóság részére történő bejelentése várható nyilvántartásba vételéről, az üzletben várhatóan foglalkoztatott alkalmazottak számáról, valamint az üzlet tervezett heti és napi nyitvatartási idejéről.

8. § (1) A 4. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott tevékenység esetében a kedvezményezett a támogatásra a foglalkoztatotti jogviszony létesítésétől kezdődően, de legkorábban a támogatási kérelem benyújtása évének január 1-jétől jogosult azzal, hogy a 3. § (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a jogosultság kezdő napja a létrehozott üzlet működéséhez szükséges foglalkoztatotti jogviszony létrehozásának legfeljebb a támogatott tevékenység megvalósítása utolsó napjától számított 90 napon belüli napja.

(2) A 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti költségvetési támogatás mértékének megállapításához vizsgálni kell a foglalkoztatotti jogviszony szerinti munkaidőt és az üzletnek a – támogatási kérelem benyújtásakor alkalmazott és a kérelemben vállalt – nyitvatartását.

(3) Teljes napi munkaidejű foglalkoztatott esetén abban az esetben adható teljes támogatási összeg, ha az üzlet nyitvatartása eléri a heti 30 órát. Ha a nyitvatartás heti időtartama kevesebb, a támogatás mértékét arányosan csökkenteni kell, kivéve, ha a támogatás igénylője a kérelemben hosszabb idejű nyitvatartást vállal. Ebben az esetben a hosszabb idejű nyitvatartás vállalt időpontjától teljes támogatási összegre jogosult.

(4) A költségvetési támogatás igénybevételéhez a támogatás igénylője vállalja, hogy a költségvetési támogatással érintett álláshelyet – ha a III. fejezetben meghatározott jogcím szerinti állami támogatás szabálya eltérően nem rendelkezik – a költségvetési támogatás folyósításától számított legalább egy évig betölti.

(5) A kedvezményezett legfeljebb a fenntartási időszakra – a támogatónak címzett és a lebonyolító szervhez benyújtott kérelme alapján – jogosult a 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti mértékű költségvetési támogatásra.

(6) Az (5) bekezdés szerinti kérelmet e rendelet hatálybalépését követő évtől, minden évben március 1-jéig lehet benyújtani azzal, hogy ha a támogatással érintett álláshely betöltése március 1-jét követő, a kérelem benyújtásának határideje az álláshely betöltését követő 15. nap. Kérelem a tárgyévre vonatkozóan november 1. napja után nem nyújtható be.

(7) Az (5) bekezdés szerinti kérelemhez a kedvezményezett csatolja az általa vállalt foglalkoztatottak számára, a munkaidőre és a munkabérre vonatkozó adatokat.

(8) *  Ha a kedvezményezett (5) bekezdés szerinti kérelme megfelel az e rendeletben foglaltaknak, a támogató a 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti költségvetési támogatásra új támogatói okiratot ad ki a lebonyolító szerv útján, és a költségvetési támogatást egy összegben folyósítja a támogatói okirat kiadásától számított 15 napon belül.

(9) A kedvezményezett nem jogosult a 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti költségvetési támogatásra, ha az e rendelet szerint igénybe vett költségvetési támogatással határidőn belül nem számol el, vagy az igénybe vett támogatást jogosulatlanul, jogszabálysértő módon vagy nem rendeltetésszerűen használta fel, és azt a kérelme benyújtásáig nem fizette vissza.

9. § (1) Ha a támogatás igénylője a támogatási kérelemben egyéb szolgáltatásként postai közreműködői tevékenység és a postai közreműködői tevékenységhez kapcsolódó egyéb, az egyetemes postai szolgáltató által meghatározott tevékenység ellátását is vállalja, és csatolja az egyetemes postai szolgáltató postai közreműködői szerződés megkötésére vonatkozó szándéknyilatkozatát, a lebonyolító szerv a támogatás igénylőjének erre irányuló kérelme alapján javaslatot tesz a támogatónak.

(2) Ha az érintett kistelepülés vonatkozásában több támogatást igénylő is csatolja az (1) bekezdés szerinti szándéknyilatkozatot, a támogató a kérelmek lebonyolító szerv által történő formai elbírálását követően jelöli ki azt az egy igénylőt, aki részére a postai közreműködői tevékenység érdekében költségvetési támogatás nyújtható.

(3) Ha a támogatás igénylője a támogatási kérelemben nyilatkozott arról, hogy vállalja gyógyszer gyógyszertáron kívüli forgalmazását, a gyógyszer beszerzésére vonatkozóan a közúton történő megközelítés figyelembevételével az üzlethez legközelebb eső közforgalmú gyógyszertár működtetőjével szerződést köt.

(4) Ha a legközelebb eső közforgalmú gyógyszertárral a szerződés nem jön létre, elsősorban más – a közúton történő megközelítés figyelembevételével közelebb eső, de legfeljebb 30 km távolságra működő – közforgalmú gyógyszertárral kell a gyógyszer beszerzésére vonatkozó szerződést megkötnie.

9/A. § *  Nem nyújtható támogatás azon kérelmező részére, amely vállalkozás, vagy amelynek a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklet 3. cikk (2) vagy (3) bekezdése alapján meghatározott partner- vagy kapcsolt vállalkozása a GINOP–1.2.9–20 kódszámú felhívás keretében a 2. értékelési szakaszban támogatási kérelmet nyújtott be, vagy támogatásban részesült, kivéve, ha a benyújtott támogatási kérelmét visszavonta, vagy elutasító döntéssel rendelkezik.

6. A költségvetési támogatással érintett üzletre vonatkozó szabályok

10. § (1) A költségvetési támogatással érintett üzletnek, illetve az annak helyet adó ingatlannak a támogatott tevékenység megvalósulását követően meg kell felelnie a hatályos jogszabályi feltételeknek, és az üzletnek mind külső, mind belső állapota meg kell hogy feleljen a rendezett környezet elvárásainak, különös tekintettel a településképi arculati szabályoknak.

(2) A költségvetési támogatással érintett üzleten, illetve az annak helyet adó ingatlanon a támogatói okiratban meghatározott, a költségvetési támogatásra vonatkozó tájékoztató tábla elhelyezése kötelező.

(3) A költségvetési támogatással érintett tevékenység megvalósítását követően annak meg kell felelnie a támogató által a támogatói okiratban meghatározott homlokzati leírásnak és az arculati kézikönyvben meghatározottaknak.

(4) A költségvetési támogatással érintett üzlethelyiségnek – ha a postai szolgáltatás nyújtásában való közreműködést a kedvezményezett vállalta – alkalmasnak kell lennie arra, hogy a postai közreműködői tevékenység ellátásához, valamint a postai közreműködői tevékenységhez kapcsolódó egyéb, az egyetemes postai szolgáltató által meghatározott tevékenység ellátásához szükséges tárgyi feltételek biztosíthatóak legyenek akár az alapműködéstől elkülönülten, külön helyiség biztosítása nélkül is.

(5) Közösségi tér kialakítása esetén az azt igénybe vevők részére elsődlegesen az üzletben szükséges kialakítani egy megfelelő méretű teret, amely legalább 6 fő részére pihenési lehetőséget biztosít asztallal. Ha az üzletben ilyen tér nem alakítható ki, az üzleten kívül kell a megfelelő fedett pihenőhelyet biztosítani.

7. Biztosítékok

11. § (1) A támogatói okiratban rendelkezni kell

a) a kedvezményezett által a fizetési számlavezető pénzforgalmi szolgáltatója által adott, beszedési megbízásra vonatkozó felhatalmazó levél benyújtásának vagy

b) *  a biztosítéki szerződés alapján kiállított készfizető kezességvállalást tartalmazó kötelezvény benyújtásának

a kikötéséről.

(2) A 4. § (2) bekezdés d) pontja szerinti támogatás esetén az üzletnek helyet adó ingatlanra a támogatási jogviszony létrejöttétől számított 5 évig terjedő időtartamra a költségvetési támogatás mértékének megfelelő összeg erejéig az állam javára jelzálogjog, valamint annak biztosítására elidegenítési és terhelési tilalom kerül bejegyzésre.

(3) *  A támogatói okiratnak tartalmaznia kell az alábbi kötelező biztosítékok közül – az (1) bekezdésben, valamint a 4. § (2) bekezdés d) pontja szerinti támogatás esetén a (2) bekezdésben meghatározott biztosítékokon kívül – a kedvezményezett választása szerint legalább egyet:

a) jelzálogjog ingatlanra,

b) jelzálogjog ingóságra,

c) bankgarancia,

d) garanciaszervezet által vállalt kezesség vagy

e) garanciabiztosítási szerződés alapján kiállított kötelezvény.

(4) A támogatói okiratban meghatározott biztosítékok mértéke nem haladhatja meg az e rendelet szerint nyújtott költségvetési támogatás összegét.

(5) *  A (2) és (3) bekezdés szerinti jelzálogjog alapítása esetén a zálogszerződés a támogató és a kedvezményezett között jön létre. A támogató nevében a zálogszerződéssel összefüggésben a lebonyolító szerv jár el, aki közvetlenül jogosult az állam javára történő jelzálogjog, valamint elidegenítési és terhelési tilalom érvényesítésével, törlésével, az azzal való rendelkezéssel kapcsolatos jognyilatkozatok megtételére.

III. Fejezet

ÁLLAMI TÁMOGATÁSI SZABÁLYOK

8. Közös rendelkezések

12. § *  (1) Az e rendelet szerinti költségvetési támogatás az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatásnak minősül.

(2) Az e rendelet szerinti támogatás az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet alapján nyújtható (a továbbiakban: csekély összegű támogatás), ha az igényelt támogatás teljes összegét igénybe tudja venni a kedvezményezett az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet rendelkezései alapján.

(3) Az e rendelet szerinti támogatás az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján is nyújtható (a továbbiakban: csekély összegű közszolgáltatási támogatás) a 3. § (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben, továbbá a 3. § (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben akkor, ha az érintett kistelepülésen egyetlen napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi forgalmazásával foglalkozó üzlet üzemel, és a támogatás igénylésekor a támogatás igénylője a 6. § a) pont aj) alpontja szerinti nyilatkozattal igazolja, hogy az üzlet a támogatás folyósításáig megszűnik, vagy támogatás híján megszűnne.

(4) Az e rendelet szerinti támogatás a 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti költségekhez a 651/2014/EU bizottsági rendelet I., II. fejezete és III. fejezet 6. szakasz 32. cikke szerinti hátrányos helyzetű munkavállaló felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatásként (a továbbiakban: hátrányos helyzetű munkavállaló felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatás), és 33. cikke szerinti megváltozott munkaképességű munkavállaló foglalkoztatásához bértámogatás formájában nyújtott támogatásként (a továbbiakban: megváltozott munkaképességű munkavállaló foglalkoztatásához bértámogatás formájában nyújtott támogatás) is nyújtható.

(5) A kedvezményezett köteles a támogatással kapcsolatos okiratokat és dokumentumokat a támogatási döntés meghozatala napjától számított tíz évig megőrizni.

(6) A 651/2014/EU bizottsági rendelet, az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet és az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet (a továbbiakban együtt: Bizottsági Rendeletek) hatálya alá tartozó támogatás kizárólag a Bizottsági Rendeletekben meghatározott átlátható formában nyújtható.

(7) Nem ítélhető meg a 651/2014/EU bizottsági rendelet szerinti támogatás

a) azon szervezet részére, amely a támogatás odaítélésekor még nem tett eleget valamennyi, az Európai Bizottság európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatás visszafizettetésére kötelező, Magyarországnak címzett határozata alapján fennálló visszafizetési kötelezettségének,

b) nehéz helyzetben lévő vállalkozás részére,

c) a 651/2014/EU bizottsági rendelet 1. cikk (2) és (3) bekezdésében meghatározott kizárt ágazatokra és tevékenységekre,

d) olyan feltétellel, amely az európai uniós jog megsértését eredményezi.

(8) Nem nyújtható csekély összegű támogatás az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 1. cikk (1) bekezdésében meghatározott tevékenységet folytató vállalkozások számára és célokra, figyelemmel az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 1. cikk (2) bekezdésében foglaltakra is.

(9) Nem nyújtható csekély összegű közszolgáltatási támogatás az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 1. cikk (1) bekezdésében meghatározott tevékenységet folytató vállalkozások számára és célokra, figyelemmel az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 1. cikk (2) bekezdésében foglaltakra is.

(10) A támogatási intenzitás kiszámítása során valamennyi felhasznált számadatot az adók és illetékek levonása előtt kell figyelembe venni. Ha a támogatást visszatérítendő formában nyújtják, a támogatás összegének a támogatástartalmat kell tekinteni.

(11) A több részletben kifizetett támogatást a támogatási döntés időpontja szerinti értékre kell diszkontálni a diszkont kamatláb alkalmazásával.

(12) Ha a támogatás nyújtása az uniós állami támogatási szabályok értelmében az Európai Bizottság előzetes jóváhagyásától függ, a támogatási döntés csak az Európai Bizottság jóváhagyó határozatának meghozatalát követően hozható meg.

(13) Az általános forgalmi adó nem támogatható, kivéve, ha az általános forgalmi adóra vonatkozó jogszabályok értelmében az nem helyezhető levonásba.

(14) A 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 18. § (2) bekezdés a) pontja szerint előzetesen be kell jelenteni az Európai Bizottság részére az olyan, a 651/2014/EU bizottsági rendelet szerinti egyedi támogatást, amely meghaladja a 651/2014/EU bizottsági rendelet 4. cikkében meghatározott bejelentési határértékeket.

(15) A támogatást nyújtó köteles adatot szolgáltatni a Támogatásokat Vizsgáló Iroda részére a 651/2014/EU bizottsági rendelet 9. cikke szerinti közzététel céljából a 651/2014/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 6c. pontja szerinti halászati állami támogatás és elsődleges mezőgazdasági termelés támogatása esetén a 10 000 eurónak, egyéb esetben pedig a 100 000 eurónak megfelelő forintösszeget meghaladó egyedi támogatásokról.

(16) A (15) bekezdés szerinti adatszolgáltatás módjára, az adatszolgáltatással érintett adatok körére és azok közzétételére vonatkozó szabályokat a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 18/A–18/D. §-a határozza meg.

(17) E rendelet alapján

a) a 651/2014/EU bizottsági rendelet szerinti támogatás esetén 2027. június 30-ig,

b) az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás esetén 2031. június 30-ig,

c) az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet szerinti csekély összegű közszolgáltatási támogatás esetén 2031. június 30-ig

lehet támogatási döntést hozni.

8/A. * 

12/A–12/D. § * 

9. Csekély összegű támogatás

13. § *  (1) A kedvezményezett és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, a támogatás odaítélését megelőző három év során Magyarországon odaítélt csekély összegű támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 300 000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 3. cikk (8) és (9) bekezdését.

(2) A kedvezményezettnek az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás igénylését megelőző három évben (háromszor háromszázhatvanöt nap) nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.

(3) A támogatást nyújtó a kedvezményezett részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban igazolást állít ki a támogatás összegéről bruttó támogatási egyenértékben kifejezve, és annak csekély összegű jellegéről, közvetlenül utalva az (EU) 2023/2831 bizottsági rendeletre.

(4) A támogatás – az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott támogatás kivételével – más csekély összegű támogatásokról szóló rendeletek alapján nyújtott csekély összegű támogatással az (1) bekezdésben meghatározott értékhatárig halmozható.

(5) A támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitást vagy összeget.

10–13. * 

14–20. § * 

14. Hátrányos helyzetű munkavállaló felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatás

21. § (1) A hátrányos helyzetű munkavállaló felvételéhez bértámogatás formájában nyújtott támogatás (ezen alcím vonatkozásában a továbbiakban: támogatás) esetén a támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át.

(2) A 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti támogatás igénybevétele esetén a támogatás keretében az 5. § szerinti támogatási összeg tekintetében hátrányos helyzetű munkavállaló felvételét követő legfeljebb 12 hónap bérköltségének megfelelő, súlyosan hátrányos helyzetű munkavállaló esetén a felvételt követő legfeljebb 24 hónap bérköltségének megfelelő összeg számolható el.

(3) Ha a foglalkoztatási időszak a hátrányos helyzetű munkavállaló esetén 12 hónapnál, súlyosan hátrányos helyzetű munkavállaló esetén 24 hónapnál rövidebb, a támogatást időarányosan csökkenteni kell.

(4) A hátrányos helyzetű munkavállaló felvételének az érintett vállalkozásnál a foglalkoztatottak számának nettó növekedését kell eredményeznie a felvételt megelőző 12 hónap átlagához viszonyítva.

(5) *  A foglalkoztatottak számának nettó növekedése szempontjából figyelmen kívül kell hagyni azon álláshelyek megüresedését, amely önkéntes kilépés, a munkaképesség megváltozása, öregségi nyugdíjazás, a foglalkoztatott által kezdeményezett munkaidő-csökkentés vagy kötelességszegés miatti jogszerű elbocsátás miatt történik. Ez a szabály nem alkalmazható az álláshely létszámleépítés következtében történt megüresedése esetén.

(6) *  A hátrányos helyzetű munkavállaló az alkalmazandó jogszabályoknak, a munkaszerződésnek vagy a vállalkozásra nézve kötelező kollektív szerződésnek megfelelő minimális időtartamon keresztül folyamatos foglalkoztatásra jogosult, kivéve, ha jogszerű elbocsátására kötelességszegése miatt kerül sor.

15. Megváltozott munkaképességű munkavállaló foglalkoztatásához bértámogatás formájában nyújtott támogatás * 

22. § (1) A megváltozott munkaképességű munkavállaló foglalkoztatásához a 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti támogatás formájában nyújtott támogatás (ezen alcím vonatkozásában a továbbiakban: támogatás) esetén a támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 75%-át.

(2) *  A támogatás keretében a megváltozott munkaképességű munkavállaló foglalkoztatása alatti időszakban felmerülő bérköltség számolható el.

(3) *  A megváltozott munkaképességű munkavállaló felvételének az érintett vállalkozásnál a foglalkoztatottak számának nettó növekedését kell eredményeznie a felvételt megelőző 12 hónap átlagához viszonyítva.

(4) *  A foglalkoztatottak számának nettó növekedése szempontjából figyelmen kívül kell hagyni azon álláshelyek megüresedését, amely önkéntes kilépés, a munkaképesség megváltozása, öregségi nyugdíjazás, a foglalkoztatott által kezdeményezett munkaidő-csökkentés vagy kötelességszegés miatti jogszerű elbocsátás miatt történik. Ez a szabály nem alkalmazható az álláshely létszámleépítés következtében történt megüresedése esetén.

(5) *  A megváltozott munkaképességű munkavállaló az alkalmazandó jogszabályoknak, a munkaszerződésnek vagy a vállalkozásra nézve kötelező kollektív szerződésnek megfelelő minimális időtartamon keresztül folyamatos foglalkoztatásra jogosult, kivéve, ha jogszerű elbocsátására kötelességszegése miatt kerül sor.

16. Csekély összegű közszolgáltatási támogatás

23. § *  (1) A közszolgáltatás ellátásával megbízott kedvezményezett és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, a támogatás odaítélését megelőző három év során Magyarországon odaítélt csekély összegű közszolgáltatási támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 750 000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 3. cikk (8) és (9) bekezdését.

(2) A kedvezményezettnek az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás igénylését megelőző három év (háromszor háromszázhatvanöt nap) során nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.

(3) A támogatást nyújtó a kedvezményezett részére az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban igazolást állít ki a támogatás összegéről bruttó támogatási egyenértékben kifejezve, és annak csekély összegű jellegéről, közvetlenül utalva az (EU) 2023/2832 bizottsági rendeletre.

(4) Az (1) bekezdésben meghatározott értékhatárba – a 360/2012/EU bizottsági rendelet és az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott támogatás kivételével – nem számít bele más csekély összegű támogatásokról szóló rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatás.

(5) A támogatás a 360/2012/EU bizottsági rendelet és az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatással az (1) bekezdésben meghatározott értékhatárig halmozható.

(6) A támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitást vagy összeget.

(7) A támogatás nem halmozható ugyanazon közszolgáltatáshoz kapcsolódó más ellentételezéssel, függetlenül attól, hogy ez az ellentételezés uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásnak minősül-e.

17. Támogatáshalmozás

24. § (1) *  A kedvezményezett tájékoztatja a támogatót az e rendelet szerint elszámolható költségekhez korábban odaítélt támogatásokról, és a támogató a (2)–(5) bekezdés alapján figyelembe veszi a korábbi támogatásokat az 5. § (1) bekezdése szerinti maximális támogatási összeg megállapításakor.

(2) *  Azonos vagy részben azonos azonosítható elszámolható költségek esetén az e rendelet szerinti támogatás abban az esetben halmozható más, helyi, regionális, államháztartási vagy európai uniós forrásból származó állami támogatással, ha az nem vezet a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitás vagy támogatási összeg túllépéséhez.

(3) Az e rendelet szerinti támogatás különböző azonosítható elszámolható költségek esetén halmozható más, helyi, regionális, államháztartási vagy uniós forrásból származó állami támogatással.

(4) *  Az egy projekthez több forrásból igénybe vett összes támogatás – függetlenül attól, hogy annak finanszírozása uniós, országos, regionális vagy helyi forrásból történik – támogatási intenzitása nem haladhatja meg az irányadó uniós állami támogatási szabályokban meghatározott támogatási intenzitást vagy támogatási összeget.

(5) *  Amennyiben a 9. és 16. alcím szerinti támogatás nem rendelkezik azonosítható elszámolható költségekkel, a támogatás bármely egyéb, azonosítható elszámolható költségekkel rendelkező állami támogatással halmozható. Az azonosítható elszámolható költségekkel nem rendelkező támogatás a csoportmentességi rendeletekben és az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb teljes finanszírozási határértékig bármilyen más, azonosítható elszámolható költségekkel nem rendelkező állami támogatással halmozható.

IV. FEJEZET

A KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁS LEBONYOLÍTÁSA

18. A költségvetési támogatás igénylésének, döntésének és elszámolásának folyamata

25. § (1) A költségvetési támogatás a lebonyolító szerv részére – a benyújtási határidőn belül az erre a célra fejlesztett elektronikus felületen keresztül – megküldött, cégszerűen aláírt támogatási kérelem benyújtásával igényelhető.

(2) A támogatási kérelem benyújtási határidejét a támogató a lebonyolító szerv és a Kormány honlapján, legkésőbb 2021. április 1-jéig felhívásban közzéteszi.

(3) A támogatási kérelem

a) a támogatást igénylő adatait,

b) a tervezett beruházás ismertetését, adatait és szöveges bemutatását,

c) a támogatást igénylő egyéb beruházásaira vonatkozó adatokat,

d) az igényelt támogatás mértékét,

e) a támogatás célját és formáját,

f) az elszámolható költségekre vonatkozó adatokat és

g) a kérelem benyújtásának időpontját

tartalmazza.

(4) A támogatási kérelemhez csatolni kell az e rendeletben meghatározott nyilatkozatokat, dokumentumokat. A támogató a támogatási kérelem elbírálásához szükséges további információk, adatok, iratok benyújtását is előírhatja.

26. § (1) A támogatási kérelmet a támogatási döntés-előkészítés keretében a lebonyolító szerv formai szempontból megvizsgálja.

(2) Ha a támogatás igénylője a támogatási kérelmet hibásan vagy hiányosan nyújtotta be, és azok jellegüknél fogva pótolhatóak, a lebonyolító szerv nyolcnapos határidő kitűzésével – a hibák, hiányosságok egyidejű megjelölése mellett – hiánypótlásra szólítja fel a támogatás igénylőjét.

(3) A hiánypótlást a támogatás igénylője a kérelem benyújtására meghatározott felületen nyújtja be. Ha a hiánypótlás teljesítésére biztosított határidő utolsó napja olyan napra esik, amelyen a lebonyolító szervnél a munka szünetel, a hiánypótlás benyújtási határideje a következő munkanapon jár le.

(4) A határidőn túl beérkezett hiánypótlást a támogató nem köteles figyelembe venni, a kérelem tartalmi értékelése ebben az esetben a rendelkezésre álló dokumentumok alapján történik.

27. § (1) A formai szempontból megfelelő támogatási kérelmet a lebonyolító szerv a támogatónak megküldi.

(2) A támogató a támogatási kérelem tartalmát a következő szakmai szempontok szerint vizsgálja:

a) a támogatási kérelem indokoltsága, célja, részletes szakmai tartalma, komplexitása,

b) a fejlesztés fenntarthatóságának és várható társadalmi hatásának az igénylő általi bemutatása,

c) a fejlesztés eredményeként bővített, korszerűsített üzletnek és üzlethelyiségnek a Településképi Arculati Kézikönyvnek való megfelelés bemutatása,

d) a településen és a környező településeken működő üzletek számának, a napi fogyasztási cikkek hozzáférési lehetősége,

e) a vállalt szolgáltatás nyújtása esetén, az üzlet helye szerinti településen élőknek a vállalt szolgáltatáshoz való hozzáférésének bemutatása,

f) a támogatott tevékenység komplexitása, ha a támogatás igénylője egyéb szolgáltatások biztosítását is vállalja, ideértve az egyetemes postai szolgáltatás nyújtásában való közreműködést, a közösségi tér kialakítását vagy a gyógyszerek forgalmazását.

(3) A tartalmi vizsgálat során a támogató a lebonyolító szerven keresztül a támogatás igénylőjéhez további kérdéseket intézhet, és dokumentumokat kérhet be. A megkeresésben meg kell jelölni a válaszadás, illetve a dokumentumok biztosításának határidejét. Az e bekezdés szerinti megkeresés során a támogatás igénylője indokolt esetben legfeljebb egy alkalommal módosíthatja a kérelmét.

28. § (1) A támogatási kérelemről a tartalmi vizsgálatra és a támogatási keretösszegre figyelemmel a támogató – a benyújtási határidő lejártától számított négy hónapon belül – hoz támogatási döntést, amelyről a lebonyolító szerven keresztül tájékoztatja a támogatás igénylőjét.

(2) A támogató döntésében eltérhet a támogatási kérelemtől, a vállalható szolgáltatások és a vállalt szolgáltatás folytatásához szükséges körülmények kialakításához kapcsolódó támogatási tevékenységekkel összefüggésben.

(3) A kérelmező a döntésről való tájékoztatás kézhezvételétől számított 15 napon belül a támogatói okirat kiadásához szükséges dokumentumokat, adatokat a támogatónak címezve a lebonyolítói szervnek megküldi.

(4) A megítélt támogatás összegéig támogatási előleg nyújtható. A támogatás folyósítására a támogatói okirat hatálybalépését követő 15 napon belül kerül sor.

29. § (1) A támogatói okiratban – az Ávr.-ben és e rendeletben meghatározottak mellett – meg kell határozni

a) a kedvezményezett vállalását a támogatással érintett üzlet üzemeltetését a támogatott tevékenység – ide nem értve a 4. § (2) bekezdés e) pontjában meghatározott tevékenység – megvalósításától számított legalább öt évig (fenntartási időszak),

b) az üzlet olyan nyitvatartási idejét, ami igazodik a településen élők igényeihez,

c) az alapvető napi fogyasztási cikkekre vonatkozó forgalmazási feltételeket, ideértve a minimális cikkszámot, az elérhető árukra vonatkozó minőségi és mennyiségi alapfeltételeket,

d) ha a kedvezményezett a támogatási kérelmében egyéb szolgáltatás biztosításáról vagy közösségi tér kialakításáról is nyilatkozott, a kedvezményezett annak biztosítására, illetve megvalósítására vonatkozó kötelezettségét,

e) a költségvetési támogatás III. Fejezet szerinti jogcímét.

(2) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti fenntartási időszak számításánál, a fenntartási idő kezdő időpontja a 3. § b) pontja szerinti támogatás esetén az üzlet üzemeltetésének a kereskedelmi hatóság általi nyilvántartásba vétel, engedélyköteles tevékenység esetén a működési engedély kiadásának az időpontja.

19. A támogatás elszámolása

30. § (1) A felújítással kapcsolatos tervezési, építési, szerelési munkálatokat végző vállalkozó által kiállított számla csak akkor fogadható el, ha a vállalkozó és a kedvezményezett személye nem tekinthető partner-, illetve kapcsolódó vállalkozásnak.

(2) A költségvetési támogatás tekintetében az olyan költségek számolhatók el, amelyek

a) a támogatott tevékenység megvalósításához nélkülözhetetlenek, ahhoz közvetlenül kapcsolódnak,

b) a kedvezményezettnél ténylegesen felmerült költségként keletkeznek, és amelyek teljesülése számviteli bizonylattal igazolható és ellenőrizhető, valamint

c) – a (6) bekezdésben foglaltak kivételével – e rendelet hatálybalépésének napjától a támogatási tevékenység befejezésének a támogatói okiratban meghatározott időpontjáig keletkeztek.

(3) A 4. § (2) bekezdés e) pontja szerinti költségvetési támogatás esetén a beszámolóhoz csatolni kell a munkáltatót terhelő közterhek megfizetését igazoló dokumentumot.

(4) A 4. § (2) bekezdés b) pontja szerinti szükséges eszközök beszerzése esetén kizárólag új állapotú eszközre fordított támogatási összeg számolható el.

(5) A beszámolóhoz az Ávr.-ben meghatározottak szerinti szakmai beszámolót kell csatolni, amely megfelelő részletességgel és dokumentáltan tartalmazza a támogatott tevékenység megvalósulását.

(6) Regionális beruházási támogatás, energiahatékonysági célú beruházási támogatás, valamint megújuló energia termeléséhez nyújtott beruházási támogatás esetében támogatás csak abban az esetben nyújtható, ha a támogatott beruházás megkezdésére a támogatási kérelem benyújtásáig nem került sor.

(7) A (6) bekezdés alkalmazásában a beruházás megkezdésének napja:

a) építési munka esetén az építési naplóba történő első bejegyzés vagy az építésre vonatkozó első visszavonhatatlan kötelezettségvállalás időpontja,

b) tárgyi eszköz és immateriális javak beszerzése esetén

ba) a vállalkozás általi első jogilag kötelező érvényűnek tekintett megrendelés napja,

bb) – a ba) alpont szerinti megrendelés hiányában – az arra vonatkozóan megkötött, jogilag kötelező érvényűnek tekintett szerződés létrejöttének a napja,

bc) – a ba) alpont szerinti megrendelés és a bb) alpont szerinti szerződés hiányában – a beruházó által aláírással igazolt átvételi nap az első beszerzett gép, berendezés, anyag vagy termék szállítását igazoló okmányon,

c) létesítmény felvásárlása esetén a felvásárlás időpontja vagy

d) az a)–c) pont közül több pont együttes megvalósulása esetén a legkorábbi időpont

azzal, hogy nem tekintendő a beruházás megkezdésének a földterület megvásárlása, ha az nem képezi a beruházás elszámolható költségét, valamint az előkészítő munka költségének felmerülése.

31. § (1) A kedvezményezettnek a teljes, a támogatási tartalmat bemutató beszámolót legkésőbb a megvalósítási időszak végét követő tizenöt naptári napon belül kell benyújtania a lebonyolító szervnek.

(2) Az Ávr.- ben meghatározottak szerint a beszámolóhoz csatolni kell a beszámoló által érintett időszakban felmerült, a támogatott tevékenység megvalósításához kapcsolódó költségeket igazoló számviteli bizonylatokról készített összesítőt. Az összesítő tartalmazza az elszámolás részét képező költséget igazoló számviteli bizonylatok sorszámát, típusát (így különösen számla, bérkifizetési összesítő, számlakivonat), a kiállításának keltét, a teljesítésének dátumát, a gazdasági esemény rövid leírását, nettó összegét, bruttó összegét, a támogatás terhére elszámolt összeget, a számviteli bizonylat kiállítójának nevét, adószámát, a pénzügyi teljesítés időpontját, valamint a kedvezményezett képviseletére jogosult vagy az általa meghatalmazott személy aláírását.

(3) A lebonyolító szerv a támogatás felhasználását a kedvezményezett által benyújtott számlák, bizonylatok és dokumentumok alapján ellenőrzi. Indokolt esetben az ellenőrzés során további dokumentumok, számlák, számviteli bizonylatok is bekérhetők.

(4) Ha az (1) és (2) bekezdés szerinti ellenőrzés alapján szükséges, a lebonyolító szerv – legfeljebb egy alkalommal – 8 napos határidővel hiánypótlásra szólítja fel a kedvezményezettet.

(5) Ha a kedvezményezett a részére teljesített előleggel történő beszámolási kötelezettségének – a hiánypótlási felhívás ellenére – nem tett eleget, a lebonyolító értesítése alapján a támogató dönt a kedvezményezett visszafizetési kötelezettségéről.

V. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

20. Hatályba léptető rendelkezések

32. § Ez a rendelet a kihirdetését követő hónap első napján lép hatályba.

20/A. *  Átmeneti rendelkezések

32/A. § *  E rendeletnek a Gazdaság-újraindítási Akcióterv keretében a kistelepülési üzletek támogatásáról szóló 62/2021. (II. 12.) Korm. rendelet módosításáról szóló 352/2021. (VI. 24.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr1.) megállapított 5. § (1) bekezdés d) és e) pontját, valamint 5. § (1a) bekezdését a Módr1. hatálybalépését megelőzően benyújtott, és még el nem bírált támogatási kérelmekre is alkalmazni kell.

21. Az Európai Unió jogának való megfelelés

33. § *  Ez a rendelet

a) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet,

b) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének az általános gazdasági érdekű szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet, és

c) a Szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló, 2014. június 17-i 651/2014/EU bizottsági rendelet I. és II. fejezete, valamint 32. és 33. cikke hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.