Az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény 139. § (2) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 152/2014. (VI. 6.) Korm. rendelet 79. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § (1) A Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara (a továbbiakban: Kamara) az igazságügyi szakértőjelölt (a továbbiakban: szakértőjelölt) részére kérelemre igazságügyi szakértőjelölti igazolványt (a továbbiakban: igazolvány) állít ki.
(2) *
2. § (1) Az igazolvány a szakértőjelöltnek az igazságügyi szakértőjelölti tevékenység végzésére való jogosultságát igazolja, és személyazonosító igazolvány együttes felmutatásával tanúsítja a benne foglalt adatokat.
(2) Az igazolvány a szakértőjelölt 1. mellékletben felsorolt adatait tartalmazza.
(3) Az igazolványt a szakértőjelölt kizárólag az igazságügyi szakértőjelölti tevékenysége során használhatja fel.
3. § (1) Az igazolványt a szakértőjelölt köteles megőrizni és eljárása során magánál tartani. Az igazolványt a kirendelő hatóság, a szakértő ügyfele, továbbá a szakértői vizsgálat tűrésére kötelezett vagy a szakértői vizsgálattal érintett személy kérésére fel kell mutatni.
(2) Az igazolvány másra át nem ruházható, letétbe nem helyezhető, biztosítékul nem adható és nem fogadható el.
4. § (1) Az igazolvány hatálytalanná válik, ha a szakértőjelöltet törlik az igazságügyi szakértőjelölti névjegyzékből, továbbá ha az igazolvány megrongálódott, elveszett, eltulajdonították vagy megsemmisült (a továbbiakban együtt: hatálytalanság).
(2) * A szakértőjelölt köteles az igazolvány megrongálódását, elvesztését, eltulajdonítását, megsemmisülését és az igazolványban feltüntetett adatokban bekövetkezett változás tényét haladéktalanul, de legkésőbb öt napon belül bejelenteni a Kamarának, valamint ezzel egyidejűleg új igazolvány kiállítását kérni.
(3) *
5. § (1) Az igazolványt be kell vonni, ha
a) hatálytalanná vált,
b) az igazolvány adataiban változás következett be, vagy
c) az elveszett vagy eltulajdonított igazolvány előkerült.
(2) *
6. § A Kamara
a) nyilvántartást vezet a kiállított igazolványokról,
b) a szakértőjelölt bejelentése alapján vagy ha új igazolvány kiadásának alapjául szolgáló körülmény bekövetkezéséről hivatalból tudomást szerez, gondoskodik az igazolvány bevonásáról és új igazolvány kiadásáról, és
c) a honlapján közzéteszi a hatálytalanná vált igazolvány sorszámát és a hatálytalanság tényét.
7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
8. § (1) Az e rendelet hatálybalépését megelőzően kiadott igazságügyi szakértőjelölti igazolvány (a továbbiakban: korábbi igazolvány) a bevonásáig vagy az 1. § szerinti igazolványra történő kicseréléséig érvényes. A korábbi igazolvány megőrzésére, használatára és az azzal kapcsolatos bejelentésre a 3. és 4. § rendelkezéseit alkalmazni kell.
(2) Az új igazolványt a Kamara a személyazonosság igazolása és a korábbi igazolvány egyidejű bevonása mellett adja át a szakértőjelölt részére.
1. A szakértőjelölt
1.1. családi és utóneve,
1.2. anyja neve;
2. utalás arra, hogy az igazolvány birtokosa igazságügyi szakértőjelölti tevékenységet folytathat;
3. az igazolványt kiállító megjelölése;
4. a kiállítás helye és időpontja (év, hónap, nap);
5. ha a szakértőjelölt tevékenységét nem a Polgári Törvénykönyv szerinti megbízási jogviszonyban látja el, akkor az őt foglalkoztató személyének megjelölése.