Budapest Főváros XIII. kerület Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet (továbbiakban: rendelet) alkotja:
A rendelet célja, hogy az Önkormányzat méltó módon kifejezhesse a kerület fejlődése, hírnevének öregbítése érdekében kimagasló szakmai, tudományos, művészeti vagy közéleti tevékenységet kifejtett elhunyt iránti megbecsülését.
1. § (1) Az Önkormányzat, ha ez a közvetlen hozzátartozók szándékával, illetve az elhunyt végakaratával nem ellentétes - a szükséges egyeztetést követően - saját halottjának tekintheti azt a személyt, aki
a) elhunytakor, vagy a halálát megelőző önkormányzati választási ciklusban a Képviselő-testület tagja volt;
b) elhalálozásakor, illetve a halálát megelőző országgyűlési választási ciklusban a kerület országgyűlési képviselője volt;
c) halálakor, vagy nyugállományba helyezéséig a Polgármesteri Hivatal vezető köztisztviselője, továbbá az Önkormányzat által fenntartott intézmény vezetője volt, és az intézménnyel legalább 15 éves munkaviszonyban, illetőleg a Polgármesteri Hivatallal legalább 15 éves közszolgálati jogviszonyban állt;
d) akinek a Képviselő-testület a „Budapest Főváros XIII. kerület Díszpolgára” címet adományozta;
e) a kerület érdekében végzett kimagasló szakmai, emberi, hivatásbeli (gazdasági, műszaki, tudományos, művészeti stb.) vagy közéleti érdemeire, teljesítményére tekintettel arra méltónak bizonyult.
(2) Az Önkormányzat saját halottainak nevét a Polgármesteri Hivatalban elhelyezett emlékkönyvben örökíti meg.
2. § (1) A saját halottá nyilvánítást kezdeményezhetik:
a) a Képviselő-testület tagjai;
b) a polgármester;
c) a jegyző.
(2) A saját halottá nyilvánításról az 1. § (1) bekezdés a)-e) pontjaiban meghatározott esetekben a polgármester dönt.
3. § (1) Az Önkormányzat saját halottjával összefüggő kegyeleti feladatok ellátásáról a polgármesterrel történő egyeztetés után a jegyző gondoskodik.
(2) A jegyző az (1) bekezdésben foglalt feladatkörben:
a) a hozzátartozók igénye szerint - velük egyetértésben - magyarországi temetés esetén megteszi a temetéssel kapcsolatos intézkedéseket;
b) intézkedik a temetés időpontjának közzétételéről;
c) gondoskodik az elhunytról való megemlékezést szolgáló koszorúról;
d) együttműködik az elhunyt családjával a nekrológ elkészítésében;
e) gondoskodik a Polgármesteri Hivatal épületének homlokzatán gyászlobogó elhelyezéséről;
f) gondoskodik az Önkormányzat saját halottai sírjainak egyszeri megváltásáról;
g) ha az elhunytat több szerv vagy szervezet tekinti saját halottjának, közreműködik a gyászszertartás lebonyolításában.
(3) Az Önkormányzat saját halottjai emlékének ápolásával kapcsolatos intézkedésekről a polgármester dönt.
4. § * Az Önkormányzat saját halottjának temetési költségeit, továbbá a 3. § (2) bekezdésben foglaltakkal kapcsolatos egyéb költségek fedezetét a Polgármesteri Hivatal költségvetésében elkülönítetten kezelt költségkeret biztosítja. A gyászszertartásonként teljesíthető kiadás összege felső határának megállapítására vonatkozó döntés meghozatalára, valamint - abban az esetben, ha az elhunytat más szerv is saját halottjának nyilvánítja - a költségekhez való hozzájárulás mértékének a megállapítására a Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2011. (I. 14.) önkormányzati rendelet 2. mellékletében meghatározottak irányadóak.
5. § A rendelet 2007. január 1-jén lép hatályba.
Dr. Sinka József s. k.,
jegyző
Dr. Tóth József s. k.,
polgármester