Paks Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1–7. § *
8. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
Paks, 2024. február 16.
Szabó Péter s. k. | Dr. Blazsek Balázs s. k. | |
polgármester | címzetes főjegyző |
Kihirdetési záradék:
A rendelet 2024. február 16-án kihirdetésre került.
Dr. Blazsek Balázs s. k. | ||
címzetes főjegyző |
A Paksi Polgármesteri Hivatal Belsőellenőrzési Csoportja a 2023-as évben belső ellenőrzést végzett a Humánpolitikai Bizottság által nyújtott támogatások elszámolásának vizsgálata tárgyában.
Az ellenőrzés magába foglalta a fiatal szakképzett pályakezdők Pakson történő letelepedésének helyi támogatásáról szóló 15/2004. (V. 25.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Rendelet) felülvizsgálatát is. A Rendelet 2019. év óta hatályos állapotának aktualizálása ettől függetlenül is már időszerűvé vált.
A szabályozás módosítására a Belső Ellenőrzési Csoport által javasolt változtatások beépítése érdekében és a gyakorlati tapasztalatok tükrében kerül sor.
Az 1. §-hoz:
A Rendelet bevezető része a hatályon kívül helyezett 1990. évi LXV. törvény 16. §-ára hivatkozik. A jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet (a továbbiakban: Jszr.) 53. § (2) bekezdése alapján eredeti jogalkotói hatáskörben megalkotni tervezett helyi önkormányzati rendelet esetében az önkormányzat eredeti jogalkotói hatáskörét megállapító rendelkezésként az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdését kell megjelölni.
A Rendelet bevezető része egyébiránt nem tartalmaz feladatkört megállapító jogszabályi rendelkezést. A Jszr. 55. § (1) bekezdése szerint a bevezető részben az eredeti jogalkotói hatáskört megállapító rendelkezés után kell megjelölni a feladatkört megállapító jogszabályi rendelkezést, jelen esetben az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontját.
A fentiek szerint a bevezető rész módosítandó, tekintettel arra, hogy a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 8. § (2) bekezdés b) pontja kizárólag az önkormányzati rendeletek vonatkozásában erre 2019. március 15-től lehetőséget ad.
A 2. §-hoz:
A Rendelet 3. § (3) bekezdése a pályázati kiírás tartalmi elemeit sorolja fel, melyek kiegészítése szükséges a Belső Ellenőrzési Csoport javaslataival.
A 3. §-hoz:
A Rendelet 4. § (1) bekezdés b) pontját a gyakorlati tapasztalatok tükrében módosítani szükséges, hogy kizárólag csak a 100% ingatlantulajdonnal rendelkező pályázók (házaspárok, élettársak) kerüljenek kizárásra a támogatásból.
A 4. §-hoz:
A Rendelet 7. § (4) bekezdésében a lakás vagy családi ház építéséhez nyújtott letelepedési támogatás felhasználásának igazolására biztosítékként rögzítésre kerül, hogy a támogatott a támogatás odaítélésétől számított fél éven belül a nevére szóló számlákkal köteles igazolni, hogy a támogatást az ingatlannal összefüggésben használta fel, és a támogatás odaítélésétől számított 5 éven belül köteles bemutatni az igazolást az új épület ingatlannyilvántartási feltüntetéséről.
Az 5. §-hoz:
A Rendelet 9. § (1) bekezdésében kerül felsorolásra, hogy a pályázó a támogatási szerződésben mit köteles vállalni. A szabályozás kiegészül egy d) ponttal, hogy a pályázó vállalja, hogy lakás, családi ház vásárlása esetén a vásárolt ingatlanon, lakás, családi ház építése esetén annak megépítését követően a támogatással érintett ingatlanon lakóhelyet létesít. Ezen szabály beépítésével ösztönözhető, hogy a támogatottak ténylegesen a városban telepedjenek le, és a támogatással érintett ingatlanban éljenek.
A Rendelet 9. § (2) bekezdésében pontosításra kerül a támogatás odaítélésétől számított 5 éves időszakon belüli éves felülvizsgálati eljárás meghatározása.
A 6. §-hoz:
Szövegcserés módosító rendelkezéseket tartalmaz: a Rendelet 6. § (2) bekezdésében a támogatás maximális összegének 750.000 Ft-ról 1.000.000 Ft-ra emelése javasolt, a 9. § (1) bekezdés a) és c) pontjában pedig fogalmi pontosítások szükségesek (támogatás odaítélésétől számított időszak, bérbe adás) a világosság, egyértelműség követelményének való megfelelés érdekében.
A 7. §-hoz:
A Rendeletben hatályon kívül helyezni kívánt rendelkezések felsorolását tartalmazza. Részben a hatályon kívül helyezett jogszabályi rendelkezésekre hivatkozások törlését tartalmazza, részben a gyakorlati tapasztalatok tükrében feleslegessé vált szabályokat.
Például a Rendelet 4. § (1) bekezdés c) pontjában és a 6. § (1) bekezdés b) pontjában a meglévő ingatlan bővítésére irányuló pályázati lehetőséggel összefüggő szabályozások hatályon kívül helyezése javasolt. A korábbi pályázati eljárások alapján ugyanis megállapítható, hogy nem szoktak benyújtani az igénylők pályázatot a meglévő ingatlan bővítésére. Egyébiránt a letelepedési támogatás fogalmilag a lakóingatlan vásárlásával, építésével letelepedni kívánó személyek támogatását jelenti, nem pedig a helyben lakó személyek meglévő ingatlanjainak bővítését.
A 8. §-hoz:
A 8. § (1) bekezdése hatályba léptető rendelkezést tartalmaz. A (2) bekezdés a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni rendeli a módosításokat a felülvizsgálati szabályok egységes alkalmazása érdekében.