Salgótarján Megyei Jogú Város Közgyűlése az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (4) bekezdés a) pontjában és (6) bekezdésében, valamint a levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet (továbbiakban: R.) 20. § (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1. § (1) A szmogriadó terv célja, hogy meghatározza a rendkívüli intézkedést igénylő légszennyezettség kialakulása esetén az emberi élet és egészség megóvása érdekében szükséges intézkedéseket, azok elrendelésének és végrehajtásának szabályait.
(2) A rendelet hatálya Salgótarján megyei jogú város közigazgatási területén, azokra a természetes és jogi személyekre, továbbá jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre terjed ki, akik (amelyek) tevékenysége, létesítménye, terméke levegőterhelést okoz vagy okozhat.
(3) *
2. § (1) A környezetvédelmi és vízügyi miniszter irányítása alá tartozó közigazgatási szervek környezetveszélyeztetést okozó légszennyezettség kialakulása esetén a rendkívüli intézkedésekhez kapcsolódó tájékoztatási kötelezettségről szóló 3/2009. (III. 20.) KvVM utasításban(továbbiakban: Ut.) foglaltak szerint a Pest Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban: PMK) * minden év április 30-ig a polgármesternek megküldi azon helyhez kötött légszennyező pontforrások üzemeltetőinek listáját, amelyek az egységes környezethasználati engedélyhez kötött üzemeltetőknek minősülnek és e rendeletben a szmogriadóhoz kapcsolódóan a meghatározott intézkedésekre tekintettel szmoghelyzeti felkészülési tervet kell készíteniük.
(2) A PMK * az (1) bekezdés szerinti lista meghatározása során:
a) * figyelembe veszi az üzemeltetők által a levegőterheltségi szint határértékeiről és a helyhez kötött légszennyező pontforrások kibocsátási határértékeiről szóló 4/2011. (I. 14.) VM rendeletben (továbbiakban: határérték rendelet) felsorolt légszennyező anyagok legfrissebb kibocsátási adatait, továbbá ózon esetében a levegőterheltségi szint és a helyhez kötött légszennyező források kibocsátásának vizsgálatával, ellenőrzésével, értékelésével kapcsolatos szabályokról szóló 6/2011. (I. 14.) VM rendelet 6. mellékletében felsorolt ózonképződést elősegítő anyagoknak (prekurzorok) rendelkezésére álló legfrissebb kibocsátási adatait;
b) légszennyező anyagonként közli az üzemeltető nevét, a telephely címét.
(3) Az (1) bekezdés szerinti lista adatai alapján a helyhez kötött jelentős légszennyező pontforrások üzemeltetőit Salgótarján megyei jogú város Polgármestere (továbbiakban: polgármester) - hatósági jogkörében hozott határozatában - a Salgótarján Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) útján kötelezi az (1) bekezdés szerinti aktualizált szmoghelyzeti felkészülési tervük elkészítésére és annak a határozat jogerőre emelkedésétől számított 30 napon belüli a Polgármesteri Hivatalhoz történő megküldésére.
(4) A Polgármesteri Hivatal az üzemeltető(k) által készített szmoghelyzeti felkészülési terve(ke)t megküldi a PMK * részére, mint az (1) bekezdésben meghatározott légszennyező pontforrások üzemeltetéséhez kapcsolódóan az egyéb hatályos jogszabályban meghatározott első fokon környezetvédelmi hatósági jogkört ellátó hatóságnak.
(5) A polgármester hatósági jogkörében hozott határozatában a PMK * állásfoglalása alapján fogadja-, illetve utasítja el a szmoghelyzeti felkészülési terve(ke)t.
3. § (1) Szmogriadót kell elrendelni, ha határérték rendeletben feltüntetett legalább egy légszennyező anyag koncentrációja az ott meghatározott időtartamban, az ott meghatározott tájékoztatási vagy riasztási küszöbértéket eléri.
(2) A szmogriadót és az e rendeletben meghatározott intézkedéseket a polgármester rendeli el és szünteti meg.
(3) A szmogriadó esetei a következők:
a) tájékoztatási küszöbérték elérés: amelyben a légszennyezettségi szint rövid idejű hatása veszélyt jelent a lakosság különösen érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira, elrendelésével együtt azonnali tájékoztatást kell adni az 1. sz. mellékletben foglaltak szerint, továbbá a 7. §-ban foglaltak szerint intézkedni kell.
b) riasztási küszöbérték elérés: amelyben a légszennyezettségi szint rövid idejű hatása veszélyt jelent a teljes lakosságra, elrendelésével együtt azonnali tájékoztatást kell adni az 1. sz. mellékletben foglaltak szerint, valamint azonnali korlátozó intézkedéseket kell elrendelni a 8. §-ban foglaltak szerint.
(4) A polgármester e rendelet szerinti tájékoztatását, bejelentését és intézkedéseit a Magyar Távirati Irodához eljuttatott sajtóközlemény útján adja ki, valamint a város honlapján megjeleníti és a helyi médiában közli.
4. § (1) A szmogriadó elrendelésének és megszüntetésének alapja a határérték rendelet 3. sz. mellékletében meghatározott légszennyező anyagok koncentrációja, amit a PMK * az Országos Légszennyezettségi Mérőhálózat keretében, folyamatos mérésekkel határoz meg.
(2) A szálló porra (PM10) vonatkozó riasztási küszöbérték elérés esetén a szmogriadó elrendeléséhez és megszüntetéséhez - az (1) bekezdésben meghatározottakon túl - az Országos Meteorológiai Szolgálat (továbbiakban: OMSZ) által - az Ut. 4. §-a szerint - kiadott meteorológiai előrejelzése is szükséges.
5. § (1) A szmogriadót akkor kell elrendelni, ha a helyi mérőállomáson mért légszennyező anyag(ok) koncentrációjának 3 egymást követő 1 órás átlaga, illetve a szálló por (PM10) esetében 2 egymást követő 24 órás (naptári napra vonatkozó) átlaga eléri a határérték rendeletben rögzített tájékoztatási vagy riasztási küszöbértéket és teljesülnek a határérték rendelet további feltételei.
(2) A tájékoztatási küszöbérték elérés miatt elrendelt szmogriadó és az ahhoz kapcsolódóan hozott intézkedések megszüntethetőek, ha a határérték rendeletben megjelölt légszennyező anyag (kivéve ózon) koncentrációja 3 egymást követő egyórás átlagában, illetve szálló por (PM10) esetében egy nap 24 órás átlagában nem lépi túl a tájékoztatási küszöbértéket és teljesülnek a határérték rendelet további feltételei. Ózon esetében a tájékoztatási küszöbérték elérése miatt elrendelt szmogriadó megszüntetésének feltétele, hogy a megszüntetés előtti 36 óra alatt az ózon koncentrációja ne lépje túl 3 egymást követő órában a tájékoztatási küszöbértéket.
(3) A riasztási küszöbérték elérés miatt elrendelt szmogriadó és az ahhoz kapcsolódóan hozott intézkedések megszüntethetőek, ha a határérték rendeletben megjelölt légszennyező anyag (kivéve ózon) koncentrációja 3 egymást követő egyórás átlagában, illetve szálló por (PM10) esetében egy nap 24 órás átlagában nem lépi túl a riasztási küszöbértéket és teljesülnek a határérték rendelet további feltételei. Ózon esetében a riasztási küszöbérték elérése miatt elrendelt szmogriadó megszüntetésének feltétele, hogy a megszüntetés előtti 36 óra alatt az ózon koncentrációja ne lépje túl 3 egymást követő órában a riasztási küszöbértéket.
6. § (1) Salgótarján Megyei Jogú Város Közgyűlése a szmoghelyzet kezelésére és megszüntetésére munkacsoportot hoz létre „Szmog Intéző Munkacsoport” (továbbiakban: SZIM) néven.
(2) A SZIM javaslatot fogalmaz meg a polgármesternek a szmogriadó keretén belül a polgármester döntési kompetenciájába tartozó intézkedések megválasztására, mértékére. Javaslatait a beérkező légszennyezettségi és meteorológiai adatok alapján teszi meg. Koordinálja a polgármester által hozott döntések végrehajtását. A megtett intézkedéseket és a végrehajtás tapasztalatait dokumentumban rögzíti.
(3) * A SZIM állandó tagjai:
a) Polgármester,
b) Polgármesteri Hivatal 2 fő,
c) * Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Salgótarjáni Katasztrófavédelmi Kirendeltség 1 fő,
d) * Nógrád Megyei Kormányhivatal Salgótarjáni Járási Hivatal Járási Népegészségügyi Osztály * 1 fő,
e) *
(4) A SZIM elnöke és képviselője a polgármester, akit akadályoztatása esetén az e feladattal megbízott alpolgármester teljes körűen helyettesít.
(5) A SZIM ügyrendjét maga állapítja meg. Ezen ügyrend tartalmazza a rendkívüli intézkedések előkészítésében, elrendelésében és végrehajtásában érintett szervezetek, személyek elérhetőségeit, illetve az értesítés rendjét is. A SZIM az ügyrendjét jelen rendelet hatályba lépésétől számított 30 napon belül köteles elfogadni.
(6) A SZIM tevékenységét a Városháza épületében (Salgótarján, Múzeum tér 1.) végzi.
(7) A polgármester a SZIM ülését a szmoghelyzet kialakulásáról történő értesülést követően köteles haladéktalanul összehívni. A SZIM a személyesen jelen lévő tagok egyszerű többségével alakítja ki javaslatát, melyre alapozva hozza meg a polgármester e rendelet szerinti döntéseit.
(8) A Felügyelőségtől érkező légszennyezettségi illetve az OMSZ által közölt meteorológiai adatok fogadását és ezek SZIM felé való továbbítását Salgótarján MJV Polgármesteri Hivatal kijelölt tisztségviselője végzi.
7. § (1) A polgármester a tájékoztatási küszöbérték elérése esetén:
a) tájékoztatja a lakosságot, az egyéb hatályos jogszabályi rendelkezések és ezen rendelet alapján az 1. számú mellékletben foglaltak szerint;
b) * felkérheti a jegyzőt és a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságot, hogy fokozottan ellenőrizzék az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát, a vonatkozó helyi önkormányzati rendelet értelmében a tilalom alóli kivételt képező időszakban a szmogriadó idejére elrendeli az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát;
c) felkérheti a jegyzőt, hogy fokozottan ellenőrizze a porképző anyagok más jogszabályban előírtak szerinti szállítását;
d) felkérést ad ki a szmoghelyzet további romlásának megelőzése érdekében a lakossági és az üzemi légszennyezők önkéntes önkorlátozó intézkedéseire, ezen belül:
da) * a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet 3. melléklete alapján a rendszámtáblán fekete színű * , hatszögletű plakettel ellátott gépjárművek (továbbiakban: korszerűtlen, nem környezetbarát járművek) használatának szüneteltetésére;
db) a városi úti célok eléréséhez az egyéni gépjárműhasználat mérséklésére, lehetőség szerint szüneteltetésére, a közösségi közlekedés igénybevételének előnybe részesítésére;
dc) a gépjárművek indokolatlan - álló helyzetben történő - alapjárati üzemeltetésének lehetőség szerinti mérséklésére;
dd) kén-dioxid, szén-monoxid vagy szálló por (PM10) szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén a szilárd- és olajtüzelésű berendezések használatának mérséklésére;
de) nitrogén-dioxid szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén a gázfűtésű berendezések használatának mérséklésére;
e) * felkérést ad ki, az ózonszint miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén a 2. § (1) bekezdésben meghatározott helyhez kötött légszennyező pontforrások üzemeltetőit is érintően az ózonprekurzorok és nitrogén-oxidok kibocsátásukat tekintve - a szerves oldószer felhasználással (szénhidrogén kibocsátással) járó tevékenységek (például: festés, mázolás, bitumenolvasztás) mérséklésére, lehetőség szerinti szüneteltetésére;
f) szálló por (PM10) szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén az építési, bontási - a halasztást nem tűrő állékonyságot, életet és egészséget, a köz- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzetek megszüntetése kivételével - munkák lehetőség szerinti szüneteltetését kérheti;
g) szálló por (PM10) szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén az időjárási viszonyokat tekintve kérheti a közterületek, utak locsolással történő pormentesítését.
h) * felkérést ad ki a társadalmi felelősségvállalásra tekintettel a 2. § (1) bekezdésében meghatározott helyhez kötött légszennyező pontforrások üzemeltetőinek kibocsátásuk csökkentésére, az elfogadott szmoghelyzeti felkészülési terv(ek)ben foglaltak szerint.
8. § (1) A polgármester a riasztási küszöbérték elérésének esetén:
a) tájékoztatja a lakosságot, az egyéb hatályos jogszabályi rendelkezések és ezen rendelet alapján az 1. számú mellékletben foglaltak szerint;
b) * utasítja a jegyzőt és felkérheti a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságot, hogy fokozottan ellenőrizzék az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát, a vonatkozó helyi önkormányzati rendelet értelmében a tilalom alól kivételt képező időszakban a szmogriadó idejére elrendeli az avar és kerti hulladék nyílt téri égetésének tilalmát;
c) utasítja a jegyzőt, hogy fokozottan ellenőrizze a porképző anyagok más jogszabályban előírtak szerinti szállítását;
d) felkérést ad ki a szmoghelyzet további romlását megelőző intézkedésekre a lakosság és a légszennyezők önkéntes önkorlátozó intézkedéseire, ezen belül:
da) * a korszerűtlen, nem környezetbarát járművek használatának szüneteltetésére;
db) a városi úti célok eléréséhez az egyéni gépjárműhasználat szüneteltetésére, a közösségi közlekedés igénybevételének előnybe részesítésére;
dc) a gépjárművek indokolatlan - álló helyzetben történő - alapjárati üzemeltetésének mérséklésére;
dd) kén-dioxid, szén-monoxid vagy szálló por (PM10) szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén a szilárd- és olajtüzelésű berendezések használatának mérséklésére;
de) nitrogén-dioxid szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén a gázfűtésű berendezések használatának mérséklésére;
e) az ózon szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén a 2. § (1) bekezdésben meghatározott helyhez kötött légszennyező pontforrások üzemeltetőit is érintően, ózon prekurzorok és nitrogén-oxidok kibocsátásukat tekintve - a szerves oldószer felhasználással (szénhidrogénkibocsátással) járó tevékenységek (például festés, mázolás, bitumenolvasztás) szüneteltetését rendeli el;
f) szálló por (PM10) szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén az építési, bontási - a halasztást nem tűrő állékonyságot, életet- és egészséget, a köz- és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzetek megszüntetése kivételével - munkák szüneteltetését rendeli el;
g) szálló por (PM10) szennyezettség miatt elrendelt küszöbérték elérés esetén az időjárási viszonyokat tekintve kéri a közterületek, utak locsolással történő pormentesítését;
h) elrendeli, illetve kezdeményezi a a 2. § (1) bekezdésben meghatározott helyhez kötött légszennyező pontforrások üzemeltetőinek más energiahordozó, üzemmód használatára történő kötelezését, vagy a kibocsátás csökkentését az elfogadott szmoghelyzeti felkészülési terv(ek)ben foglaltak szerint.
9. § (1) *
(2) * Ezen rendelet előírásait megszegőkkel szemben az R. 9. mellékletében foglaltak szerint kell eljárni.
(3) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Salgótarján, 2009. november 24.
Székyné dr. Sztrémi Melinda s. k. | dr. Kádár Zsombor s. k. | |
polgármester | jegyző |
(1) A Polgármester döntése alapján a SZIM a szmogriadó elrendeléséről telefonon és faxon/e-mailen értesíti a 2. § (1) bekezdésben meghatározott helyhez kötött légszennyező pontforrásokat üzemeltető üzemeket, akiknek szmogot előidéző szennyezőanyag kibocsátásaikat a szmogriadó idején korlátozni kell.
(2) A tájékoztatási küszöbérték elérését követően egy órán belül, szálló por (PM10) esetén 5 órán belül e rendelet 3. § (4) bekezdése szerint kell tájékoztatni a lakosságot és az intézményeket, különös tekintettel a 7. § alapján hozott döntésekre vonatkozóan.
(3) A szmoghelyzetről folyamatosan tájékoztatni kell a lakosságot és az intézményeket. Tájékoztatási eszközként alkalmazható a városba telepített Hörmann-Rema lakossági riasztó- és tájékoztató rendszer is.
(4) * A riasztási küszöbérték túllépését követő 2 órán belül, szálló por (PM10) esetén 8 órán belül e rendelet 3. § (4) bekezdése szerint kell bejelenteni a szmogriadó riasztási fokozatát. Szálló por esetén a bejelentés lehetőségéről előző nap legkésőbb 18 óráig a lakosságot és az intézményeket tájékoztatni kell, amely tájékoztatásnak ki kell terjednie a szmogriadó tervben foglalt korlátozások bevezetésének várható időpontjára, illetve a várható korlátozásokra.
(5) Ha a polgármester a szmogriadó megszüntetését rendeli el, akkor e rendelet 3. § (4) bekezdése szerint kell tájékoztatni a lakosságot és az intézményeket, továbbá a SZIM telefonon és faxon/emailen erről értesíti az (1) pontban körülírt üzemeket.
(6) A lakossági tájékoztatást a hatályos jogszabályokban meghatározott tartalommal és részletezettséggel kell kiadni.
1. A levegő térfogatot 293 K hőmérsékletre és 101,3 kPa nyomásra át kell számítani.
[CAS szám: Chemical Abstracts Service azonosító száma]
2. Tájékoztatási és riasztási küszöbértékek
A | B | B | C | ||
1 | Légszennyező anyag | Átlagolási időszak | Tájékoztatási küszöbérték | Riasztási küszöbérték | |
[CAS szám] | μg/m3 | ||||
2 | Kén-dioxid [7446-09-5] | 1 óra | 400 három egymást követő órában | 500 három egymást követő órában vagy 72 órán túl meghaladott 400 | |
3 | Nitrogén-dioxid [10102-44-0] | 1 óra | 350 három egymást követő órában | 400 három egymást követő órában vagy 72 órán túl meghaladott 350 | |
4 | Szén-monoxid [630-08-0] | 1 óra | 20 000 három egymást követő órában | 30 000 három egymást követő órában vagy 72 órán túl meghaladott 20 000 | |
5 | Szálló por [PM10] | 24 óra | 75 két egymást követő napon és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon javulás nem várható | 100 két egymást követő napon és a meteorológiai előrejelzések szerint a következő napon javulás nem várható | |
6 | Ózon [10028-15-6] | 1 óra | 180 három egymást követő órában | 240 három egymást követő órában vagy 72 órán túl meghaladott 180 |