Indokolás

Budapest Főváros XVI. Kerületi Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2023. (XII. 14.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2024. évi átmeneti gazdálkodásáról

Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 25. § (1) bekezdésében, valamint a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés l) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § E rendelet hatálya a Budapest Főváros XVI. kerületi Önkormányzatra (a továbbiakban Önkormányzat) és Képviselő-testületére (a továbbiakban Képviselő-testület), valamint annak Bizottságaira, a Budapest XVI. kerületi Polgármesteri Hivatalra (a továbbiakban: Polgármesteri Hivatal) és az Önkormányzat által fenntartott költségvetési szervekre (a továbbiakban: költségvetési szervek) terjed ki.

2. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, a jegyzőt és a költségvetési szervek vezetőit, hogy az Önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal, valamint a költségvetési szervek bevételeit folytatólagosan beszedjék.

3. § (1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, a jegyzőt és a költségvetési szervek vezetőit, hogy működési kiadásaikat a 2023. évi költségvetési rendelet eredeti előirányzatainak alapulvételével folytatólagosan a 2024. évi költségvetési rendelet megalkotásáig teljesítsék a következők szerint:

a) A működési kiadások területén a költségek fedezetére főszabályként havonta a 2023. évi eredeti előirányzatok 1/12 része áll rendelkezésre.

b) A 2024. évre áthúzódó kötelezettségvállalásokból, megkötött szerződésekből eredő fizetési kötelezettségek teljesíthetők a 2023. évi költségvetési maradvány terhére, új kötelezettségvállalásra csak a rendelettervezetben nevesített feladatok esetén kerülhet sor.

c) Az Önkormányzat által a költségvetési szervek részére folyósított költségvetési támogatás csak az alapító okiratban meghatározott feladataik ellátásához szükséges működési kiadások finanszírozásához használható fel.

(2) A személyi juttatások, valamint a munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó finanszírozásának szabályai a következők:

a) A kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapításáról szóló 508/2023. (XI. 20.) Korm. rendelet alapján a 2023. december 1-jei hatállyal megemelt 2023. évi december havi és 2024. évi január havi illetmények kifizethetőek a 2024. évi átmeneti gazdálkodás ideje alatt. A költségvetési szervek elvégezhetik a 2024. januárban esedékes átsorolásokat, illetve kifizethetik az ebből eredő megemelt összegű illetményeket a hatályos jogszabályokban foglaltaknak megfelelően.

b) Az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről szóló 5/2023. (II. 23.) önkormányzati rendelet 5. § (10) bekezdésében szabályozott hűségpótlék kifizethető a 2024. évi átmeneti gazdálkodás ideje alatt.

c) A Polgármesteri Hivatal esetében a köztisztviselők előmenetelével kapcsolatos, átsorolásokkal együtt járó átsorolások elvégezhetőek, illetve kifizethető az ebből eredő megemelt összegű illetmény.

d) A munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó esetében a jogszabályi előírásokból adódó fizetési kötelezettségeknek eleget kell tenni.

e) A jubileumi jutalom, az esedékesség napján teljes összegben kifizethető.

f) A rehabilitációs hozzájárulás a bevallásban szereplő összegben kifizethető.

(3) A dologi kiadások esetében az áthúzódó kiadásokon felül a keretösszegek a 2023. évi eredeti előirányzatok 1/12 részéig biztosítottak. Ettől eltérően:

a) Kifizethetőek a szerződési kötelezettségből adódó év elején esedékes negyedéves, féléves vagy éves díjak.

b) A közüzemi díjak (villamos energia, gáz, víz- és csatornadíjak) és ahol van, a vásárolt élelmezés költsége a tényleges, számla szerinti értékben kifizethető.

c) ÁFA jogcímen kifizethetőek mindazon tételek, amelyek az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvényből adódóan fizetési kötelezettségként jelentkeznek.

d) Kifizethető az éves ingatlan-és vagyonbiztosítás I. félévi díja, valamint bármely más biztosítás negyedéves díja, továbbá kifizethetőek a kátyúkár miatti önrészek.

e) A számlás megbízási díjakra a határozatlan idejű szerződések díjain felül kötelezettség vállalható a Vagyongazdálkodási Iroda feladatkörében az elektromos hibák kivizsgálására, ellenőrzések elvégzésére. A költségvetési szervek vonatkozásában 2023. december 31-gyel lejárt szerződés esetén csak a fenntartó előzetes írásbeli engedélyével köthető meg újra ugyanarra a feladatra a szerződés.

f) Az egyéb üzemeltetési, fenntartási szolgáltatások között a szállítási szolgáltatási díjak előirányzaton az időarányos részen felül kötelezettség vállalható 5 000 000 Ft-ig az ovikori program költségeire, továbbá a Humán Iroda intézményekkel összefüggő kiadásai előirányzaton az Iránytű kiadvány nyomdai költségeire 800 000 Ft-ig, valamint az óvodás gyermekek fejlesztését szolgáló 2024. évben bevezetésre kerülő Erdei SzenzoMotoros Torna (ESMT) költségeire 9 000 000 Ft-ig, melyből 6 000 000 Ft a foglalkozások költsége és 3 000 000 Ft a szállítási díj.

g) Az Önkormányzat kötelezően ellátandó működési feladatok kiadásai és önként vállalt működési feladatok kiadásai esetében a 2023. évről áthúzódó kötelezettségvállalásokon felül a 2023. évi eredeti előirányzatok időarányos szintjéig vállalható kötelezettség, valamint árváltozás esetén és a közüzemi díjak tekintetében teljesíthető az időarányosnál nagyobb összegű számla kifizetése. A Zöldterület kezelések között új előirányzat a „Lakossági szúnyoggyérítési Program”, melynek előkészítő feladataira 1 500 000 Ft áll rendelkezésre. Aszfaltos járdajavításra 60 000 000 Ft áll rendelkezésre a januári közbeszerzés megindításához. A külső kezelésű társasházak közös költségére a 2023. évi előirányzat egynegyede áll rendelkezésre. A nem lakáscélú ingatlanok javítására, karbantartására 5 000 000 Ft-ig vállalható kötelezettség. A lakáscélú ingatlanok javítására, karbantartására 5 000 000 Ft-ig vállalható kötelezettség. A Kerületi Természeti Káralap terhére 2 000 000 Ft-ig vállalható kötelezettség a Pest Vármegyei Kormányhivatal PE–06/KTF/23628–13/2003 ügyiratszámú határozatára tekintettel a Sarjú bánya rekultivációs terve, a teljes terület monitorozására alkalmas talajvízfigyelő-kúthálózat létesítése, valamint a meglévő monitoring kút üzemeltetési tervdokumentációja megújításához szükséges tervezések, engedélyeztetési eljárások megindításához A Környezetvédelmi Alap terhére 19 000 000 Ft-ig vállalható kötelezettség, mely 400 fa és a faültetéshez szükséges kellékek beszerzésére fordítható, valamint 10 000 000 Ft-ig vállalható kötelezettség csapadékvíz gyűjtő edények beszerzésére.

h) Az ellátottak pénzbeli juttatásai tekintetében a törvényen, illetve a szociális és gyermekvédelmi települési támogatásokról szóló 1/2015. (II. 23.) önkormányzati rendeleten és a Kertvárosi lakásrezsi támogatásról szóló 19/2022. (IX. 23.) önkormányzati rendeleten alapuló kötelezettségek mértékéig vállalható kötelezettség, illetve teljesíthető kifizetés, valamint – korlát nélkül – szükség esetén nyújtható támogatás a kríziskeretből, továbbá a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázat 2024. évi helyi szintű támogatásához a 236/2023. (IX. 20.) Kt. határozat értelmében vállalható kötelezettség.

i) A REHAB–XVI. Foglalkoztató és Szolgáltató Nonprofit Kft. számára az Önkormányzat 2024. január 10-ig 15 000 000 Ft kamatmentes kölcsönt folyósít abban az esetben, ha a Kft. a 2023. évben biztosított kamatmentes kölcsönt 2023. december 31. napjáig az Önkormányzat részére visszafizette.

j) A 2024. évi költségvetési rendelet elfogadásáig támogatás nyújtására az áthúzódó vagy folyamatos kötelezettségvállalásokon felül – mint az életjáradéki szerződésekből eredő fizetési kötelezettségek – nincs lehetőség.

4. § A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat beruházási és felújítási kiadásai tekintetében a 2024. évre áthúzódó kötelezettségvállalásokon felül a következők szerint járjon el:

a) A lakótelkek kialakítása és közművesítése előirányzat terhére a 117510/81 hrsz-ú, 876 m² területű, kivett beépítetlen terület megnevezésű ingatlan közművesítésére, valamint a 117510/83 hrsz-ú, 817 m² területű, kivett beépítetlen terület megnevezésű ingatlan közművesítésére 11 000 000 Ft-ig vállalható kötelezettség.

b) Épület beszerzés, létesítés előirányzaton útlejegyzésre kifizethető a Gazdasági és Pénzügyi Bizottság határozatában, polgármesteri határozatban, valamint a Budapest Főváros Kormányhivatala határozatában a kisajátításért megállapított kártalanítási összeg.

c) Az „Egészséges utcák” uniós pályázat előkészítésére, tervezési díjakra, szakértői díjakra 10 000 000 Ft áll rendelkezésre.

d) A Tervezések, szabályozási és rendezési tervek előirányzaton az áthúzódó kötelezettségvállaláson felül további 25 000 000 Ft áll rendelkezésre az Intézményfejlesztési Iroda feladatkörében tervezésekre.

e) A főkertész feladatkörében az áthúzódó kötelezettségvállalásokon felül a fakataszter felvételezésére, dokumentációjára 400 000 Ft-ig, a János utcai tábor tél végi gallyazására, fakivágásokra 1 200 000 Ft-ig, a Karát utca 20. szám alatt a növénynevelő megvalósítására 240 000 Ft-ig, koncepciótervek kidolgozására 500 000 Ft-ig, valamint a Torma Zsófia sétány menti botanikai tanösvény ápolására 200 000 Ft-ig vállalható kötelezettség.

f) A Kertvárosi energetikai fejlesztési alap terhére kötelezettség vállalható a 2024. évben megvalósítani tervezett energetikai megtakarítást eredményező fejlesztésekhez szükséges felmérési és kiviteli tervek készítésére.

g) Bérlakás felújításokra rendelkezésre áll 40 000 000 Ft a megüresedett bérlakások mielőbbi újbóli bérbeadását megelőző felújítások ajánlatkérési eljárásának megindításához.

h) A felújítási és karbantartási céltartalékból új feladatokra felhasználható keretösszeg előirányzaton az áthúzódó kötelezettségvállalásokon felül 24 000 000 Ft áll rendelkezésre a váratlanul felmerülő kiadásokra.

i) Az Önkormányzat egyéb felhalmozási célú kiadásai (felhalmozási célú támogatások) vonatkozásában a 2023. évről áthúzódó kötelezettségvállalásokon felül a 2024. évi költségvetési rendelet elfogadásig támogatás nem nyújtható.

j) A Kerületgazda Szolgáltató Szervezet intézményvezetője intézkedést tehet egy Husqvarna Rider dízelüzemű padkatisztító jármű és egy hozzávaló adapter beszerzésére.

k) A Területi Szociális Szolgálat intézményvezetője intézkedést tehet egy 9 személyes Ford Custom kisbusz beszerzésére.

5. § (1) A jólteljesítési biztosítékok és bankgaranciák – ha esedékessé válnak – kifizethetőek az átmeneti gazdálkodás időszakában.

(2) Az általános működési tartalékban 200 000 000 Ft, valamint a fejlesztési céltartalékban 500 000 000 Ft áll rendelkezésre.

(3) Az átmeneti rendeletben nevesített fejlesztési, beruházási feladatokra az Önkormányzat szabad pénzeszközei a költségvetési maradvány formájában nyújtanak fedezetet.

(4) Az átmeneti gazdálkodás időszakában teljesített kiadásokat és beszedett bevételeket az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendeletébe be kell építeni.

(5) A 2023. évről áthúzódó kötelezettségvállalás a kinevezési okirat, a szerződés, a megállapodás, a visszaigazolt megrendelés, a megindított közbeszerzési eljárás, a pályázati úton odaítélt támogatásról szóló döntés aláírt dokumentuma, mindezek kelte 2023. december 31-ét megelőző időpont, valamint a benyújtott, de 2023. december 31-ig ki nem fizetett számla.

(6) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeit kamatbevétel céljából a számlavezető bankjánál rövid lejáratú banki betétben helyezze el.

6. § Ez a rendelet 2024. január 1-jén lép hatályba, és az Önkormányzat 2024. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendeletének hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti.

Kovács Péter
polgármester
dr. Csomor Ervin
jegyző